Elektrisk Opel Frontera kan blive en prisbasker
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Af: Jacob Dalby / d. 25. februar 2020
Top Gear Danmark trak overskrifter allerede inden første episode, da Naturstyrelsen politianmeldte Nordisk Film efter en optagelse på Jyllands vestkyst. De ulovlige optagelser af tre store luksus-firehjulstrække; Lamborghini Urus, Bentley Bentayga og Mercedes Benz G-klasse, der kører rundt i klitterne. De tre firehjulstrækkere danner rammerne om den første danske episode af Top Gear nogensinde. Top Gear Danmark har premiere på torsdag den 27. februar på streaming-tjenesten Dplay – men Bilbasen har fået lov at se første episode allerede og iøvrigt taget en snak med én af showets værter, Felix Smith:
” Hvis jeg skal være helt ærlig har jeg ikke selv set alle programmerne endnu. Delvis fordi jeg er pisse nervøs for hvordan det bliver modtaget. Lige præcis første episode har jeg ikke set før i dag.”
Fænomenet Top Gear er blandt de absolut mest solgte tv-programmer i verden. Den britiske tv-station BBC står bag konceptet med de oprindelige værter Jeremy Clarkson, Richard Hammon og James May. Nu har Discovery købt rettighederne, så at Danmark kan få sit eget show med danske værter: Tv-vært Felix Smith, skuespiller Dar Salim og den tidligere racerkører Jesper Carlsen. Felix fortæller grinende, hvad vi kan se frem til:
”I kan se frem til fede biler, flot natur og så road trip-fjernsyn med tre drengerøve i sin bedste alder. Vi har haft det rigtig, rigtig sjovt. Det har også været skide hårdt, meget besværligt og udfordrende på alle mulige leder og kanter, men jeg tænker også, at det er sådan Top Gear er at lave.”
Felix fortsætter med sin største oplevelse under optagelserne:
“Det er fandme svært at sige. Jeg synes det var rigtig, rigtig sjovt ovre i Norge, hvor vi fik lov til bare at drøne op og ned af de skibakker der. De lukkede Beitostølen (red: skiområde i Norge) og der testede vi Ford Raptor, Range Rover Sport og Suzuki Jimny for at se, hvad der klarer sig bedst på en rød løjbe mod en af verdens hurtigste snowboardere. Det var pis’ farligt. Jeg ved ikke om du kan forestille dig hvordan det er at køre ned ad en rød løjpe og du rent faktisk skal slå en tid. Man kan jo ikke bremse, man kan jo ingenting – vi havde jo ikke snekæder på. Det var bare afsted. Pis’ farligt”
I første episode vælger Felix, Dar og Jesper hver en firehjulstrækker fra øverste hylde. Felix snupper en Mercedes AMG G63, hvor de to medværter sprænger budgettet med en Lamborghini Urus til Dar og den monstrøse Bentley Bentayga W12 til Jesper – og der bliver ikke lagt fingre imellem. Med diverse prøvelser fra drag race på en landingsbane til drift-race og flyvehop på stranden på Vestkysten, bliver de store firehjulstrækkere presset til sit yderste:
”Altså jeg vil sige at den Bentley der, den holder nok stadig ovre på Bentleys fabrik og venter på en ny undervogn – som i øvrigt koster det samme som hele den Geländewagen jeg kører i.”
Episoden Felix omtaler er hvor Jesper i den 608 hk stærke Bentley flyver igennem vandløb og over et flyvhop med en rimelig hård landing. Og netop den hårde behandling af bilerne er noget af det, der fungerer aller bedst.
Hvad der til gengæld ikke fungerer godt er meget af klipningen. Nordisk Film har fået hjælp af BBC til produktionen og da det er rettighedern til et koncept der er købt, skal grundelementerne være de samme som originalen. Desværre er klipningen ikke helt i skabet og der er ofte lagt tale ind over klip, der lyder meget som oplæsning. Det gælder især testen af en Aston Martin Vantage, der samtidig er overstået på rekordtid. Som bilentusiast savner vi lidt mere.
The Stig er selvfølgelig også med i den danske udgave af Top Gear men heller ikke her, kommer produktionen i mål. The Stig sætter, ligesom i originalen, omgangstider i showets hurtigste og dyreste biler. Men sekvensen bliver hurtig kedelig at se på. Vi spørger selvfølgelig Felix, hvem der gemmer sig bag den hvide The Stig-hjelm:
“No one knows. Jeg har hverken mødt ham eller set ham uden hjelm på. Jeg ved, at det selvfølgelig er en racerkører. Det er en del af formatet og en noget af det BBC lægger stor vægt på. Det eneste jeg er ret sikker på, det er at det den samme i alle programmerne.”
Vi er dog slet ikke i tvivl om, at Top Gear Danmark bliver det mest underholdende danske bilprogram vi har set. Både for bilentusiaster men ikke mindst for mindre bilinteresserede. Værterne og deres entusiasme, behandlingen af bilerne, de flotte billeder og ikke mindst ambitionsniveauet fungerer rigtig godt. Men der er også flere ting, der ikke rigtigt fungerer – endnu. Det bliver spændende at se, hvordan programmet og værterne udvikler sig igennem de næste episoder.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.