Test: Opdateret Mercedes-Benz GLB med plads til både børn og betjente
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Et nyt år betyder nyheder fra Suzuki. Den japanske bilproducent lancerer nemlig en ny 1,4-liters turbomotor i den kompakte crossover, Vitara. Med 140 hk og solide 220 Nm sætter den nye motor, kaldet Boosterjet, væsentlig mere skub i kareten end den 1,6 benzin, der også fortsætter i programmet- her har du kun 120 hk og ved noget højere omdrejningstal – momentet er blot på 156 Nm.
Med andre ord giver den nye motor Vitara et dejligt skud EPO. Den nye motor forbedrer tilmed brændstoføkonomien, så den nu hedder 19,2 km/l mod 18,9 i 1,6’eren. I praksis vil en turbomotor dog give dig mulighed for at udnytte hestekræfterne bedre, så reelt kører de fleste formentlig kortere i Boosterjet end de ville have gjort i 1,6’eren.
Ny automatgearkasse
Samtidig lanceres en ny automatgearkasse af dobbeltkobling-typen. Den kalder Suzuki for TCSS, der står for Twin Clutch System by Suzuki, hvilket er lidt spøjst eftersom gearkassen egentlig kommer fra Fiat.
Det skal ikke lægge den til last, for det er en rigtig fin gearkasse, der spiller perfekt sammen med enten den nye 1,4-liters turbobenziner eller den diesel på 1,6 liter med 120 hk, der allerede findes i programmet. Desværre kan du kun få den nye motor i en speciel udstyrsvariant kaldet S, der tilfører et sportsligt udtryk til Exclusive. Det vil sige 5-slidset kølergrill
• Satinfarvede sidespejle
• Sortlakerede alu-fælge
• Rød markering rundt ved LED-nærlygterne
• Sæder med læder/ruskindsstof og røde syninger
• Sportslæderrat med røde syninger
• Instrumentpanel i alu-look
• Røde ringe om ventilationsdyser og instrumentgruppe
• Sportspedaler i aluminium.
Exclusive-varianten har i forvejen LED nærlys, radarbaseret nødbremsesystem, aktiv fartpilot, nøglefri betjening, Infotainment system med 7” skærm og navigation samt klimaanlæg, så en Boosterjet har altid et godt udstyr – vi så bare gerne, at man kunne få Boosterjet til en lavere pris uden alt det udstyr, for motoren er langt bedre end 1,6’eren.
Billigste Boosterjet koster 284.990 kr. plus levering og automatgearet lægger ca. 32.000 kr. oveni. Indtil videre fås Boosterjet ikke med firehulstræk – her må du ty til 1,6 benzin eller dieselvarianten, der fx kan leveres med både automatgear og firhjulstræk til fornuftige 354.990 kr. plus levering.
>>Søg Suzuki Vitara på BilBasen her <<
Se mere til motoren her:
https://www.youtube.com/watch?v=gjlsYZWBKWk
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.