Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Af: Simon Hallenslev / d. 13. november 2019
Den første ’Gigafactory’, som Musk ynder at kalde dem, ligger i Nevada, Gigafactory 2 ligger i New York og nu er Gigafactory 3 i Shanghai lige begyndt at rulle de første Model 3 ud fra deres 86 hektar store produktionsområde.
På Musks foretrukne kommunikationskanal Twitter, løfter han nu sløret for, hvor den næste Gigafactory 4 bliver bygget. Den første europæiske Tesla-fabrik kommer til at ligge i Berlin! Og sammen med fabrikken i Shanghai tror jeg det er virkelig gode nyheder for Tesla såvel som fremtidige Tesla-ejere. Hvorfor, forsøger jeg at forklare i denne klumme.
De første kinesisk-producerede Tesla Model 3 er kun lige begyndt at rulle ud fra fabrikken, før folk taler om bedre materiale- og samlekvalitet. En kinesisk journalist, som i øvrigt selv ejer en amerikansk-produceret Model 3, gennemgår en kinesisk-produceret Model 3 grundigt i en video på Youtube.
Her gennemgår han diverse samlinger og taler om hvilke punkter, de to biler er forskellige på – og der hersker ingen tvivl; kvaliteten på den kinesiske Model 3 er bare bedre!
LÆS OGSÅ | FDM advarer: Så meget stiger populære elbiler i pris
Journalistens påstande i videoen er ganske uden bevis eller belæg. Som når han kommenterer på lakkvaliteten, der har været et problem på de amerikanske Teslaer. Vi får intet bevis for, at det skulle være bedre på de kinesiske. Det har vi kun hans ord for.
Alligevel taler billederne deres tydelige sprog, når man eksempelvis ser på hængslerne og samlekvaliteten ved bagagerumsklappen. Det ser bedre og mere gennemtænkt ud på den kinesiske. Derudover har Tesla også givet den kinesiske journalist håndgribelige beviser på, at både lyd- og vandisolation er bedre i den kinesiske Model 3. Det amerikanske elbilmedie ‘Inside EVs‘ faktatjekker også på videoen, og den ser ud til at være god nok.
Jeg tænker, at hvis kineserne kan give kvaliteten et løft, så bliver vi jo blæst bagover, når først tyskerne får fat i Teslaerne. Hvis kineserne får lov til at gennemtænke nogle løsninger og arbejdsgange, der forbedrer kvaliteten, kan jeg næsten ikke vente med at se, hvad tyskerne kan præstere, hvis de får samme ’frie’ tøjler.
Selvom Tesla-ejerne herhjemme ikke er meget for at indrømme det, så er den tyske fabrik spændende, fordi Tesla generelt har haft problemer med kvaliteten. Paneler der gaber, for tynd lakering og senest hukommelseskort, der brænder af, så skærmene lukker ned.
LÆS OGSÅ | Middelmådig Model 3: Tesla er presset på pålideligheden
Uden at træde flere over tæerne, mener jeg i øvrigt, at problemet med samlekvalitet er ikke en Tesla-ting. Det er en amerikaner-ting. I amerikanske pålidelighedsundersøgelser ligger deres egne mærker som Dodge, Cadillac og GMC konsekvent i bunden. Et par af General Motors’ horrible kreationer fra slut 90erne og start 00erne, som Northstar-motoren, har også bidraget til det blakkede ry.
Derfor er det spændende, at Tesla begynder at rykke produktionen ud. Kineserne og tyskerne kan give Tesla indsigtsfuld viden samt dele lidt ud af deres mangeårige erfaring, de har med at producere biler af høj kvalitet.
Gigafactory 3 i Shanghai blev bygget og var produktionsdygtig på under ét år. Musk siger, at den tyske Gigafactory 4 i Berlin bliver produktionsdygtig allerede i 2021.
Det er endnu begrænset med information om den kommende tyske fabrik. Forventet kapacitet på produktionen og de eventuelle kortere leveringstider på det europæiske marked, bliver spændende at høre mere om.
Teslas skandinaviske Kommunikationschef, Maria Lantz, siger, at der ikke kommer til at blive ændret i de nuværende leverancer. Fabrikken i Shanghai kommer til at dække det asiatiske marked, mens vi i Europa er afhængige af amerikanerne lidt endnu. Først når fabrikken i Berlin er funktionsdygtig i 2021, får vi tysk-producerede Teslaer til Danmark.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.