Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick
Vil du være kørende som en vaskeægte milliardær? Så er Ugens fund lige noget for dig. Første ejer af denne 7,5-liters Buick Electra var nemlig ingen ringere end Mærsk Mc-Kinney Møller.
Fænomenet omkring gamle amerikanerbiler har gennem tiden vundet bedre indpas hos vores naboer i Sverige, end det har gjort herhjemme. Bevares, der er flere danske veteranklubber, der dyrker de amerikanske bulderbasser, men de er i undertal sammenlignet med Sverige.
Du behøver dog ikke være svensker, for at have en kløende trang til at købe denne Ugens fund, der er en Buick Electra fra 1972. Den har nemlig en ganske særlig dansk historie, da den er købt og hjemtaget af den forhenværende rigeste mand i Danmark: Mærsk McKinney Møller.
Vi kigger nærmere på bilen og historien bag.
Buick Electra
Motor: V8, 7.468 cm, benzin
Ydelse: 225 hk / 488 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek.
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 5-7 km/l
Længde: 5.789 mm
Vægt: 2.115 kg
First-mover Mc-Kinney
Denne Buick Electra er fra 1972. Den er dermed af fjerde generation af Electra-modelserien, der så dagens lys i slutningen af 1971. Dengang var der, ligesom i dag, sparsommeligt med forhandlere og importører af amerikanerbiler herhjemme, da danskerne hovedsageligt kørte europæisk.
Først i 1973 præsenterede Buick en version til det europæiske marked med kilometertæller og andre informationer i vores metriske måleforhold. Men denne Buick Electra er fra 1972, og det har ifølge Bo fra Classic Motor Sales i Vejle givet anledning til stor undren.
Bo fortæller, at formanden for den tyske Buick-klub kontaktede ham for at få korrigeret, at modelåret måtte være 1973, da Buick slet ikke producerede en europæisk version i 1972. Alle papirer viser dog, at bilen er købt og hjemhentet i 1972, hvorfor der er anledning til at tro, at den anerkendte skibsreder har fået lov til at lægge en særbestilling hos Buick.
Ikke alene er denne Buick Electra blandt de første producerede fra fjerde generation, da det er bil nummer 22 ud af godt 800.000 eksemplarer. Det er derfor også beviseligt den første, der blev udstyret med europæisk instrumentering.
Mc-Kinney var med andre ord lidt af en first-mover og var blandt de første til at have en Buick Electra fra fjerde generation i folden. Her blev den i godt et år og blev flittigt brugt til at chartre skibsrederen rundt i Danmark.
En ægte skibsreder-bil
Det er i princippet ingen overraskelse, at Mærsk Mc-Kinney Møller faldt for en Buick Electra. Den kan nemlig bedst beskrives som et skib af en bil, når vi taler både vægt, længde og bredde.
Bilen måler svimlende 5,8 meter i længden og lige over 2 meter i bredden. Mellem akslerne er der lige godt 3,3 meter, hvilket betyder, at man næsten kan parallelparkere en 3-dørs VW Up mellem Electras forhjul og baghjul.
Den fjerde generation af Buick Electra bærer tydeligt præg af at være designet og udviklet før oliekrisen. Den trak nemlig flere overskrifter for sine voluminøse mål. Stationcarudgaven blev den tungeste bil, Buick nogensinde havde lagt navn. Den rundede 2,4 tons, mens sedanudgaven vejede lige over 2,1 tons.
På bagsædet var der mere skulderplads, end man før havde set i en personbil. Det betyder, at man komfortabelt kan sidde tre fuldvoksne personer på bagsædet uden problemer. Derfor giver det også god mening, at denne Ugens fund efter et år hos Mærsk blev brugt til limousine- og bryllupskørsel i Silkeborg og omegn.
Efter at have kørt som bryllupsbefordrer i en rum tid, er der noget der tyder på, at den blev pensioneret og passet godt på i en lun garage. Den står nemlig med sølle 70.000 kilometer på tælleren og er i rigtig flot stand indvendigt som udvendigt. Du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.