Test: Opdateret Mercedes-Benz GLB med plads til både børn og betjente
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 21. december 2017
Thema var bygget på en platform, der også lagde stål til Saab 9000, Alfa Romeo 164 og Fiat Croma, som alle kan rykke i nostalgi-fjederen, den dag i dag.
Lancia var også dengang, den luksuriøse i feltet. Sportslig, men ikke så sportslig som Alfa Romeo. Mest eftertragtet blandt Lancia’erne var Thema Turbo, der med 165 hk fra en ret kultiveret to-liters rækkemotor kunne rykke til 100 km/t på bare 7,2 sekunder. Selv i dag er det en flot accelerationstid. Det skete dog ikke uden dramatik – især på våd vej kørte en Thema Turbo ligeud som en raket affyret uden pind.
Dengang tænkte man, at effekt-grænsen for forhjulstræk var nået, hvilket Honda Civic Type R med sine 320 hk netop har tilbagevist med eftertryk. Men journalisterne dengang, mente at det var nok. Det mente Lancia dog ikke.
Det skulle være vildere end de 165 hk, og det er grundlæggende et fremragende mål, når man er bilinteresseret. Dengang var bilmærkerne mere konservative, så at bygge en Ferrari-sedan ville have været virkelig giftigt. Men en Lancia med Ferrari-motor var lige lidt mere spiseligt, selv om Enzo Ferrari efter sigende ikke var så vild med ideen.
Så Lancia fik tævet en V8-motor fra en Ferrari Mondial ned i motorrummet, og jo, bilen er stadig forhjulstrukket, selv om det i visse situationer ikke trækker meget andet end hjulspin. Motoren var ændret lidt for at den skulle være knapt så hidsig. Krumtappen er anderledes og tændingsrækkefølgen er ændret for at få motoren til at fremstå mere civiliseret og komfortabel at køre med.
Effekten faldt derved til 215 hk i stedet for 240 hk. 0-100 km/t klares på fine 6,8 sekunder akkompagneret af sød otte-cylindret musik. Det er desværre ikke helt samme tenor, som de senere modeller, men V8 går man sjældent galt i byen med, når det gælder lyd.
Interiøret fik også med den helt store ko-pensel på et lærred af træ, så hele herligheden fremstår brunt i brunt på mange af modellerne. Instrumentbordet er beklædt med læder ovenpå, så det er egentlig lækkert nok, men også næsten lidt for meget, hvis du finder en i den brune nuance. Bilen på billederne er lidt mere afdæmpet, men det er tydeligt, at Ferrari har indflydelse – normalt sidder speedometer og omdrejningstæller nemlig ikke i brønde. Og grafikken på speedometer og omdrejningstæller er da også som på en Ferrari.
Lancia Thema 8.32 (8 cylindre, 32 ventiler) var naturligvis hamrende dyr, og der er også kun bygget 4.000 eksemplarer – ja, faktisk lidt mindre. Så det er lidt af en sjældenhed, der står i Holbæk netop nu. Den kostede næsten tre gange så meget i Danmark som en Thema Turbo, der kostede 319.997 kr. i 1987.
Den røde Lancia Thema på billederne har kørt i Schweiz i mange år, og er hentet til Danmark for et par år siden. Med kun 86.000 km på tælleren er den ikke slidt op. Det skal dog siges at de færreste 8.32 har kørt langt, de var simpelthen for dyre at køre i.
I dag er indkøbsprisen nærmest overraskende lav; bilen på billederne koster 129.900 kr. og selv om det er en slat for en næsten 30 år gammel bil, så er det altså også lidt af et stykke automobilhistorie, man kan få mellem hænderne.
>> Se bilen på DBA – åbner ny fane<<
Motor: 8 cylindre, 215 hk / 285 Nm
Gear: 5 manuelle
Acceleration: 6,8 Sek
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 6-9 km/l
Vægt: 1.350 kg
Nypris: ca. 900.000 kr.
LÆS OGSÅ: FDM advarer: Derfor skal du holde fingrene fra denne bil
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.