Mercedes-Benz E50 AMG er blandt de første benhårde AMG-modeller, som Mercedes-Benz tog under deres vinger og solgte som deres egen.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 17. februar 2022
Historien om forholdet mellem tuningsfirmaet AMG og mastodonterne fra Mercedes-Benz går langt tilbage. Helt fra 70’erne udbyder tuningsfirmaet fra Affalterbach forskellige hårdkogte versioner af Mercedes-Benz’ modeller.
Det er dog først i løbet af 90’erne, at Mercedes-Benz får øjnene op for AMG. Efter at have prøvet kræfter med både Porsche og Cosworth som tuningsfirma, landede Mercedes-Benz en eksklusiv aftale med AMG i 1993, og en af de første modeller, der kom herefter, var denne Ugens fund.
Grundopskriften er den samme i de to modeller. Ligesom 500E har denne Ugens fund et bankende V8-hjerte, der er lånt fra direktørcoupéen Mercedes-Benz SL500. Til lejligheden iførte AMG dog V8-sugemotoren med en andet topstykke og udstødningssystem.
Derfor yder Mercedes-Benz E50 AMG 347 hk, hvilket er 27 hk mere end SL500. Omdrejningsbegrænseren er også rykket højere op, hvorfor man kan snige sig helt op på 6.000 brølende omdrejninger, før et nyt gear melder sig på banen.
Den opkvikkede direktørvognsmotor sikrer en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder, hvilket er på niveau BMW E34 M5, som var storkonkurrenten i midten af 90’erne.
Med sine 340 hk fra en 3,8-liters rækkesekser besad BMW M5 tronen som lynhurtig familiesedan ganske alene i midten af 90’erne. Det yndede Mercedes-Benz at lave om på med E50 AMG, og med en buldrende V8’er samt tilsvarende acceleration, må man sige, at de lykkedes.
Bred bandit
Fordi Mercedes-Benz E50 AMG er blandt de første modeller, som Mercedes-Benz tog ind som deres egen, gav det AMG en helt ny mulighed for at kigge i ‘rodekassen’.
I denne Ugens fund er det ikke kun motoren, der er lånt fra direktørvognen Mercedes-Benz SL500. Det er også hele drivlinjen såvel bremserne, mens udstødningssystemet er hentet fra Mercedes-Benz S500 (W140-generationen).
Udadtil er der også gjort ændringer på Mercedes-Benz E50 AMG for at skelne den fra en almindelig Mercedes-Benz E-Klasse. For- og bagskærme er gjort bredere, ligesom sideskørterne også er anderledes og afslører AMG’s indblanding.
Den største visuelle ændring udadtil er dog de kendte AMG Monoblock alufælge, som AMG smed på den lidt anonyme familiesedan. AMG Monoblock fælgene er blevet smidt på en håndfuld af de mest legendariske Mercedes-modeller som AMG Hammer og den førnævnte Mercedes-Benz 500E.
Indvendigt er det den to-tonede læderkombination samt mørkfarvet trim af ahorntræ, der adskiller denne Ugens fund fra en almindelig E-Klasse.
1 ud af 2.870
Denne Ugens fund er uhyre sjælden og er én ud af blot 2.870 eksemplarer. Den begrænsede produktion betyder, at modellen er godt på vej til at blive en eftertragtet investeringsbil. Orienterer man sig mod det tyske nabomarked, finder man også kun en håndfuld til salg.
Præcist hvorfor Mercedes-Benz E50 AMG ikke produceret i flere eksemplarer, er der ingen klar forklaring på. Mercedes havde kun modellen i produktion fra 1996 til 1997, før den blev erstattet af Mercedes-Benz E55 AMG, der på specifikationerne minder meget om E50 AMG.
Mercedes-Benz E55 AMG blev produceret i en længere årrække og i langt flere eksemplarer, hvorfor den ikke er lige så eftertragtet som denne Ugens fund.
En af forklaringerne på, at E50 hurtigt blev erstattet af E55 kan muligvis findes under kølerhjelmen. For hvor E50 AMG, som nævnt, havde et direktørvognshjerte fra SL500, blev E55 udstyret med Mercedes’ M113 V8-motor, som blev brugt i en bred vifte af andre modeller både før og efter.
Det er billigere, og E50 blev derfor muligvis skrottet som en spareøvelse.
I dag betyder spareøvelsen blot, at denne Mercedes-Benz E50 AMG er en eftertragtet samlerbil. Du skal af med 225.000 kr. til privatsælgeren Majid, der sælger bilen på Bilbasen. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Renault Danmark inviterer til nytårskur, hvor både Renault Scenic E-Tech electric og Renault Megane E-Tech electric kan prøvekøres – og de har begge et es i ærmet, der gør livet som elbilejer lettere.
To af de mest spændende elektriske nyheder i 2024 er Kia EV3 og Skoda Elroq. De skal vise deres værd i 2025, og for begge biler er der rigtig gode tegn – blandt andet fornuftig privatleasing.
Der er gods i den nye BYD Sealion 7 – på flere måder. Den er luksuriøs, hurtig og støjsvag, men den er også tung at danse med og har et højt strømforbrug.
Peugeot tager konsekvensen af ringe salg og konkurrenternes lavere priser og sætter E-3008 ned. Den fås nu fra 299.990 kr. med besparelser op til 40.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.