Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr billigere end fra ny
En Mercedes SL500 fra slutningen af 90’erne er en chef-slæde med klasse, som man skulle være godt ved muffen for at købe fra ny. Alligevel er denne Ugens fund 1,5 mio. kr. billigere end fra ny – og det er på trods af, den er en sjælden ‘Silver Arrow‘-variant.
I 2001 kostede en Mercedes SL500 lige nord for 2.000.000 kr. herhjemme. Det svarer til 2.650.000 kr. i dag med inflationen medregnet – og det er selvfølgelig mange penge. Men selv med den slags penge i hånden, kunne du ikke bare stravre ind hos din lokale Mercedes-forhandler i 2001 og købe denne Ugens fund.
Der er nemlig tale om en Mercedes SL500 Silver Arrow, der naturligvis er et mundret marketingnavn, som skal fortælle, at herligheden er en sjælden specialversion. Denne Ugens fund er én af 1.450 biler på verdensplan, der er stoppet til randen med alt det udstyr, Mercedes havde på hylderne ved årtusindskiftet.
I denne artikel ser jeg nærmere på denne Ugens fund, en Mercedes SL500 Silver Arrow, der står til salg hos Bilhuset Laursen for 499.900 kr. med sølle 77.000 km på tælleren. Hvis ikke den solgt, kan du se den her.
Mercedes SL500
Motor: V8, 4.966 ccm, benzin
Ydelse: 306 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8 km/l
Vægt: 1.795 kg
Nypris i ’01: ca. 2.000.000 kr.
Forhandleren fortæller
Langt de fleste bilforhandlere er i udstrakt grad glade for biler. Det betyder, at man som forhandler også kan komme til at bruge sin fritid på biler. Det gør bilforhandler Jeppe Laursen i hvert fald. Under en ferie i Tyskland får han den fikse idé, at han skal have en Mercedes SL500 Silver Arrow med hjem til butikken.
Som Jeppe forklarer til Bilbasen, har R129-generationen af Mercedes SL altid tiltalt ham. Herudover er den sjældne Silver Arrow-udgave en af de få specialversioner, man stadig kan komme i nærheden af prismæssigt. Desværre bruges ferien forgæves, fordi de tyske sølvpile ikke er i god nok stand til priserne.
Skæbnen vil have det, at en dansk bilentusiast kort forinden har hevet en Mercedes SL 500 Silver Arrow til Danmark fra USA. Et eksemplar, som har stået stille i en årrække og kun har 77.000 km på tælleren. Det er den bil, Jeppe ender med at tage ind, og som i sidste ende bliver til denne Ugens fund.
Jeg skriver bliver til denne Ugens fund, fordi Bilhuset Laursen har givet bilen en ordentlig overhaling. Fordi den har stået stille i en periode, er en stor håndfuld gængse gummi- og sliddele blevet skiftet ud med til nogle friske – inklusive dæk og bremser. Derudover er bilen blevet udstyret med en EU-bagklap, så man slipper for den korte USA-nummerplade.
Den sjældne sølvpil
Nu har jeg efterhånden skrevet ‘Silver Arrow‘ et par gange ganske uden at forklare dig, hvad det betyder. Silver Arrow, som betyder Sølvpil, var en specialudgave af SL500 og SL600, som Mercedes lancerede for at sige ordentlig farvel til R129-generationen i 2001. Derfor er denne Ugens fund fra modelår 2002, selvom R129-generationen udgik af produktion i 2001.
Navnet Sølvpilen er en reference til et stykke legendarisk stykke racerhistorie. I 1934 blev der sat skrappe krav til Formel 1-bilerne, hvilket betød, at de ikke måtte veje mere end 750 kg. Derfor var der panik i pitten hos Mercedes, da deres Formel 1-racer vejede ind til 751 kg.
I sidste øjeblik valgte Mercedes at strippe den hvide, bly-baserede maling af racerne, så de overholdt vægten. Det efterlod bilerne i det bare, sølvfarvede aluminium som skinnende, når racerne drønede forbi. Derfor døbte tilskuerne dem ‘Silberpfeile‘, der betyder Sølvpile.
Da Mercedes skulle lave de allersidste eksemplarer af SL-Klassen i R129-generation, blev disse udbudt i en speciel sølv metallak for at fejre sølvpilene fra 30’erne. Mercedes producerede i alt 1.550 Silver Arrow-varianter, hvoraf 100 af dem var den 12-cylindrede SL600. Udover lakeringen har Silver Arrow-varianterne også en hel håndfuld unikt udstyr:
I kabinen er Silver Arrow udstyret med to-tonet læder i sort og sølv samt mørke trædetaljer. Udadtil er bilen udstyret med et fuldt AMG-bodykit, mens fælgene er i poleret rustfrit stål leveret af BBS specifikt til Silver Arrow-varianterne.
Selvom de unikke designdetaljer er ret seje, er der også nogle lavpraktiske fordele ved, at Silver Arrow var den sidste aftapning af SL-Klassen. V8-motoren og automatgearkassen var nemlig det sidste nye ved årtusindskiftet, som Mercedes havde hevet med over fra S-Klassen. Herudover fik den også toppen-af-poppen-udstyr som elektriske sæder med memory, klimaanlæg og BOSE-lydanlæg.
SL-Klassen
Oprindeligt skulle Mercedes’ første SL-model aldrig have været mere end en bil racerbil forbeholdt Mercedes’ motorsportsudskejelser i 1950’erne. Men en snarrådig, amerikansk Mercedes-importør, Max Hoffman, øjnede imidlertid en stor efterspørgsel på eksotiske sportsvogne fra nyrige og berømte amerikanere i kølvandet på Anden Verdenskrig. Han råbte den støvede, tyske ledelse op, som gav efter, og lavede en Mercedes 300 SL til gadebrug.
Siden dengang har SL-Klassen været topmålet af sportslig klasse og elegance. Den første W198 Mercedes 300 SL med de ikoniske Gullwing-døre fra 1954 lagde fra start et højt niveau og er stadig den mest eftertragtede i klassen, hvorfor sådan én også er den dyreste bil på Bilbasen lige nu. I 1963 blev Gullwing erstattet af W113, der fik kælenavnet Pagode, og som slog fast, at SL-Klassen var en serie af topløse luksusflydere, der var kommet for at blive.
To generationer efter Pagode, i 1989, kommer denne Ugens fund i R129-generationen. Den fik ganske vist ikke et catchy kælenavn som Gullwing eller Pagode, men står alligevel som noget helt særligt i SL-Klassen. Takket være designeren Bruno Sacco blev denne generation Mercedes SL nemlig mere maskulin i sit udtryk med kantede former – selvfølgelig uden at miste sin elegance. Hvis dét er noget for dig, kan du se Ugens fund lige her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.