Bella Italia! Elektrisk Alfa Romeo Junior lander til priser fra 249.990 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Af: Simon Hallenslev / d. 23. august 2021
En Toyota Corolla er en snusfornuftig økoslæde, der er som skabt til familien Danmark – og det har den næsten altid været. Altså, næsten. I 1980’erne valgte Toyota nemlig at lancere to forskellige Corolla’er på forskellige platforme på samme tid.
Den ene var en lille, økonomisk hatchback, som Corolla altid havde været. Den anden var denne Toyota Corolla AE86. I stedet for at være en lille, forhjulstrukken økoslæde, var det en coupé-lignende hatchback med baghjulstræk. Folk forstod den ikke – men det gør de i dag.
Toyota Corolla AE86 er i dag blevet til en af de mest eftertragtede japanske kultbiler, og du kan læse mere om hvorfor, når vi ser nærmere på denne Ugens fund. Den sælges af forhandleren EZ-biler i Them for 149.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Motor: R4, 1.587 ccm, benzin
Ydelse: 124 hk / 142 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 12,9 km/l
Vægt: 950 kg
Nypris i ’84: ca. 160.000 kr.
Toyota Corolla er den mest solgte bilmodel på verdensplan. På tværs af de 55 år, som modellen har eksisteret i, er der blevet solgt mere end 50 millioner eksemplarer. Og selvom AE86 ikke var særligt populær ved lancering i 1983, anslås det, at den stadig er solgt i mere end 350.000 eksemplarer.
Alligevel er den lidt af en sjældenhed, og præcist hvorfor, er noget, som undrer mange entusiaster – og jeg lover at give et bud på det senere. Faktum er bare, at der kun er to Corolla AE86 til salg på Bilbasen, mens der på den store, tyske markedsplads Mobile kun er 10 til salg i skrivende stund.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Det ikoniske turbodrøn Nissan Skyline GT-R
Det presser naturligvis priserne opad, fordi efterspørgslen er højere end udbuddet. Denne Ugens fund retfærdiggør dog prisen på 149.900 kr., hvis du spørger mig. Det er nemlig et totalrestaureret eksemplar.
I forbindelse med rustarbejde og efterfølgende fuldlakering, blev motoren hevet ud og gået igennem. Her blev topstykket afmonteret, planslebet og udstyret med nye pakninger. Efter lakering og motoropdatering blev bilen undervognsbehandlet.
Den fine stand betyder ifølge forhandleren, at der de seneste uger er udvist interesse fra udenlandske købere, der dog ikke har kunnet finde ud af den efterfølgende hjemtagning. Den flotte AE86 kan derfor stadig blive din.
Som sagt var AE86 noget misforstået ved lanceringen i 1983, og folk ville hellere have den almindelige Corolla. Det var lige indtil en mand ved navn Keiichi Tsuchiya kom på banen. En gaderacer, der først var kendt for sine ulovlige udskejelser på japanske bjergveje, men som senere slog igennem i japansk drifting og banerace. I dag går Keiichi hovedsageligt under navnet ’Drift King’.
Keiichi var ikke en mand med penge. Han vandt derfor sine race – både de lovlige og de ulovlige – i en Toyota Corolla AE86. Den var billig i indkøb, billig i stumper og den 4-cylindrede, omdrejningsvillige sugemotor kaldet 4A-GE kunne tåle både tuning og tørre tæsk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Tunet japansk klassiker med turbo og brede skærme
Med en kampvægt på 950 kg, baghjulstræk, differentialespær fra fabrikken, ventilerede skivebremser, MacPherson-ophæng og den nu legendariske 4A-GE-motor, var Toyota Corolla AE86 en oplagt budgetdrifter. Efterhånden som Keiichi steg i graderne i professionel motorsport, blev hans evindelige rosende gloser om AE86 taget seriøst i race-miljøet.
Pludselig blev Corolla AE86 usandsynligt populær, og den dukkede op til alverdens drifting- og racearrangementer. Det er derfor også selvsagt, at bilerne blev købt for at blive brugt. Derfor har mange måtte lade livet i årenes løb, efterhånden som de er blevet parkeret i rækværk og vejtræer.
I forhold til sjældenheden i dag spiller det også ind, at Toyota Corolla AE86 i mange år ‘bare’ var en Corolla. Dem, der ikke senere blev købt til race, er blevet brugt som hverdagspendlere og skrottet, når værnepligten var udtjent, fordi AE86 dengang ikke var noget særligt. Mange af de 350.000 eksemplarer har dermed også lidt en naturlig død, hvorfor den i dag er både en sjælden og eftertragtet kultbil på brugtmarkedet.
Som om de rosende gloser fra selveste ’Drift King’ ikke var nok til at skubbe populariteten af Toyota Corolla AE86 i den rigtige retning, spillede AE86 også en bærende rolle i anime-tegneserien ’Initial D’. En tegneserie om en ung gaderacer, der kører de japanske bjergveje tynde i sin Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno.
Tegneserien løb fra 1995 og helt til 2013 og er i dag kult med stort K, ligesom den også er blevet gengivet i adskillige filmtegneserier og computerspil siden. Førnævnte ’Drift King’ Keiichi Tsuchiya var kraftig inspiration til serien, og han bistod da også med historieudviklingen til tegneserien.
Som tegneserie solgte Initial D i 48 millioner eksemplarer ligesom den første film solgte i over 1 million DVD’er. Tegneseriens popularitet har lagt endnu et lag af popularitet på Toyota Corolla AE86. Skal denne kult- og tegneseriebil blive din, kan du se den her, hvor den står til salg for 149.900 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.