3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hemmeligheden bag den længst mulige rækkevidde i en elbil er så lav vindmodstand som muligt. Og hemmeligheden bag hemmeligheden er at gøre karrosseriet så lavt som muligt.
For nu at skære det helt ud i pap: SUV-karrosseri er dårligt for rækkevidden, lavt sedankarrosseri meget bedre. Men det kan være svært at forklare, at man skal droppe den dejligt høje bil med det trendy design til fordel for en “gammeldags” sedan.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk
Måske den nye ID.7 fra Volkswagen kan være med til at forklare og ændre holdningen? Den helt nye sedan, en bil på næsten 5 meter, er strømlinet og elegant, og den fortsætter det gode arbejde med at udbrede lave modeller i elbilernes verden – som Audi, BMW, Mercedes-EQ og Tesla også gør det.
ID.7 er netop præsenteret i en udgave, der er meget tæt på produktionsmodellen. Der er et lille twist, og det er navnet: På bilen står der ID. Aero. Det skyldes, at bilen egentlig er den kinesiske variant af sedanen. Den kommer først til salg i Kina – omkring midten af 2023 – og den europæiske udgave, som produceres i Emden i Tyskland, ventes på markedet i efteråret 2023.
Det er muligt, sedanen i Kina skal hedde ID. Aero, men koncernchef Ralf Brandstätter har ved flere lejligheder talt om modellen som ID.7, og det vil med meget stor sandsynlighed blive det europæiske navn.
Med en længde på næsten 5 meter bliver ID.7 en konkurrent til bl.a. en kommende Audi A6 E-Tron, Mercedes EQE og Tesla Model S. Vi kan forvente en meget rummelig kabine – MEB-platformen, som også danner grundlag for bl.a. ID.4 og ID.3, kommer med virkelig god pladsudnyttelse.
I første omgang ventes ID.7 at komme på markedet i Kina med en batteristørrelse. Batteriet på 77 kWh (82 kWh brutto) kender vi fra både ID.3 og ID.4, og i kraft af den lave vindmodstand vil rækkevidde være mere end 600 kilometer – en forbedring på omkring 10 procent i forhold til den højere, meget kortere ID.3.
I Europa vil vi sandsynligvis se endnu en batterivariant. Et større batteri, som strækker rækkevidden helt op til 700 kilometer eller mere. Når det kommer til hestekræfter, kan vi forvente baghjulstræk og 204 hk – og firehjulstræk og 265/299 hk.
LÆS OGSÅ | VW ID.4 i ny variant med firehjulstræk og 265 hk
Der er endnu ingen billeder af interiøret, men der er stor sandsynlighed for, at det vil tage sig ud som det, der sad i konceptbilen ID. Vizzion fra 2019.
Sedanen bliver ikke eneste medlem af ID.7-familien. Et lille års tid efter premieren på sedanen kommer en stationcar – en Variant. Det er en tilføjelse, der kun får ros med herfra. Lavt og familievenligt karrosseri og overlegen rummelighed. ID.7 Variant kan blive den perfekte familiebil, hvis man er villig til at hoppe ud af sin SUV eller crossover.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.