november 28, 2023

VW ID.7 nedsat med op til 80.000 kr. før de første er på gaden

Den nye elektriske topmodel fra VW er justeret ned i pris op til lanceringen, så den nu starter på 449.995 kr. ID.7-modelprogrammet er desuden skrumpet fra tre til to varianter.

Gemt i en prisnedsættelse af den helt nye Volkswagen ID.7 finder vi en lille sensation: det er første gang, en bil fra det store importselskab Semler Mobility Import, som står bag alt lige fra Audi over Bentley til Cupra og Skoda, bliver nedsat i kølvandet på Tesla-prisbomben tilbage i januar.

Tesla smed bomben med voldsomme prisfald den 13. januar, og den 19. januar lød det sådan her fra Semler Mobility Import: ““Meldingen er, ganske kort, fra os: ingen ændringer som følge af den elefant, der står i rummet,” udtaler Lars Kornelius, adm. direktør i Semler Mobility Import.

Elefanten behøver ingen nærmere introduktion, og det gør den ændrede kurs hos Semler Mobility Import nok heller ikke. Tesla har ændret markedet på en måde, som de færreste havde fantasi til at forestille sig. Lavere priser på ID.7 markerer det skifte, hvor prisniveauet på nogle modeller mellem januar og nu kun har ændret sig med introduktion af faceliftede modeller, mere udstyr eller med tilbud på privatleasing.

Den nye ID.7, en stor elbil i firmasegmentet, har først officiel premiere i Danmark på søndag, den 3. december, og de nye og lavere priser kommer altså kun få dage før lanceringen. Det betyder også, at alle allerede bestilte ID.7’ere kommer ud til kunderne til de lavere priser – med direkte besparelser på op til cirka 80.000 kr.

Basismodellen falder 30.000 kr.

Den nye prisliste for ID.7 rummer to varianter, hvor der hidtil har været tre varianter på listen. Før hed varianterne Pro, Pro 75 Years Edition og Pro 75 Years Edition Max, og basismodellen Pro hedder fortsat Pro. Men 75 Years Edition-varianterne er droppet, allerede før ID.7 er landet i hænderne på de første kunder; navnet hentyder til, at Semler her i 2023 har importeret Volkswagen-biler til Danmark i 75 år, og med 2024 lige om hjørnet giver det mening at droppe dem. Forvirrende, men det giver trods alt mening.

ID.7 Pro 75 Years Edition er erstattet af ID.7 (Pro) Style, og Style-modellen har samme standardudstyr som varianten, den afløser. Har man bestilt en 75 Years Edition, så får man i stedet en Style. Det gør i øvrigt ingen synlig forskel, for kun navnet ændrer sig.

Basismodellen ID.7 Pro er faldet fra de oprindelige 479.995 kr. til 449.995 kr. Det er 30.000 kr. sparet, som man kan bruge til opladning på virkelig mange rejser.

Den bedste ID.7-variant er nu cirka 80.000 kr. billigere

Langt større prisfald er der at finde på næste udstyrstrin, som kommer med mere komplet udstyr end basismodellen (el-betjent bagklap, adaptive matrix-LED-forlygter, massage i forsæderne). ID.7 Pro 75 Years Edition kostede 549.995 kr., men den direkte afløser – ID.7 Style – koster kun 489.995 kr. Det er endda med tilføjelse af mere standardudstyr: metallak, som før kostede 9.995 kr., får man nu helt gratis med Style-udstyret.

På den måde ligger den samlede besparelse på cirka 80.000 kr., og ID.7 Style koster, med metallak indregnet, det samme som basismodellen hidtil har kostet. ID.7 Pro 75 Years Edition Max til 599.995 kr. er ikke erstattet, så kunder der har bestilt den udgave vil blive tilbudt en ID.7 Style til 489.995 kr. plus prisen for det ekstra udstyr, som Max-versionen kørte med.

ID.7 skal selvfølgelig også på markedet for at kapre firmabilskunder, og beskatningsgrundlaget har også fået et tryk. ID.7 Pro er gået fra 439.994 kr. til 419.995 kr. ID.7 Style har et beskatningsgrundlag på 449.995 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Volkswagen til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS