3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nogle modelnavne på biler er så kendte og har eksisteret så længe, at de opnår en særlig status. Som Volkswagen Golf. Golf har lagt navn til en hel klasse af biler – Golf-klassen – og når nogen siger, at de ejer en Golf, ved de fleste præcis, hvad man har med at gøre.
Klassiske modelnavne som Golf risikerer at forsvinde hos mange bilmærker. Med nye elbilsmodeller kan et mærke vælge at trække en streg i sandet, starte en ny æra med friske navne.
LÆS OGSÅ | 2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.
Golf er, som Polo og Passat i farezonen. Men de er ikke uden nostalgi og sans for historik hos Volkswagen, og den nye boss, Thomas Schäfer, har ikke tænkt sig at lade det legendariske Golf-navn forsvinde.
Da ID.3 i 2019 blev introduceret, var det universelt forstået, at den nye elbil skulle være fremtidens Golf. Det giver egentlig god mening, fordi ID.3 er i samme klasse som og på størrelse med Golf.
Men det giver også god mening, at Golf får lov at fortsætte, når den 8. generation om 4-5 år skal pensioneres (et facelift med forbedret funktionalitet i kabinen når den heldigvis at få inden). ID.3, i hvert fald i den nuværende form, har en stærk antydning af MPV i designet, og den rager da også mere end 11 centimeter op over Golf 8. En ny generation af ID.3 vil sandsynligvis også blive længere end den nuværende.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Det giver plads til at udvikle Golf til den fuldelektriske ID. Golf og give den et sportsligt præg og mere traditionelt, elegant hatchback-design. En ID. Golf-model lavere end ID.3 vil også være oplagt til at videreføre GTI– og R-varianterne.
Det mest skuffende ved de nyeste Volkswagen-modeller på markedet er det, der omgiver førerpladsen: Materialekvaliteten og funktionaliteten. Rettere sagt manglen på begge dele.
Golf, ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz er alle indrettet med materialer, som er mere praktiske og fornuftige, end de er lækre. For et mærke, som i 1990’erne blev kendt og respekteret for virkelig lækker indretning, er det en fejl at spare så meget.
LÆS OGSÅ | MEB-platformen fra VW på vej mod 700 kilometer
Funktionaliteten er det andet sted, det er gået galt. At erstatte rigtige knapper, den fysiske slags man kan trykke på eller dreje på, med touch-paneler er giver en god besparelse for Volkswagen, men det giver hovedpine for brugeren. Et klimaanlæg skal ikke betjenes via en skærm eller et panel uden lys i.
Volkswagen har lovet, at det vil ændre sig. De rigtige knapper vender tilbage, og allerede i foråret debuterer den faceliftede ID.3 med nye og, forhåbentlig, bedre materialer.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.