Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Morten Bek FOTO PR
De mest inkarnerede bilfans har det med at samle sig i klubber og holde festlige træf. Mærketræf, modeltræf, klassikertræf – listen over begivenheder er lang.
Fans af Volkswagens GTI-modeller samles hvert år til et træf – en fejring af GTI’erne – ved den østrigske sø Wörthersee. VW stiller ofte op med en særlig GTI-model, en overraskelse, om det er så er en jubilæumsudgave eller en konceptversion.
LÆS OGSÅ | VW ID.4 i ny variant med firehjulstræk og 265 hk
Men også fans af de elektriske ID-modeller, som har samlet sig i en klub. ID. Driver’s Club har netop afholdt sit andet årlige møde i schweiziske Locarno, og VW havde noget særligt med til de mange entusiaster.
Træffet i Locarno fik besøg af en helt ny konceptbil fra VW. ID. Xtreme er en ID.4 GTX, der har fået kærlig behandling af entusiaster hos VW for at vise, hvad ID-konceptet også kan være. En rå og terrænfokuseret elektrisk crossover.
LÆS OGSÅ | Første tur: Fede tider i VW ID. Buzz
Med en varm tanke til bæredygtighed er ID. Extreme startet med en aflagt testbil fra fabrikken, som ikke længere skulle bruges. Batteriet, som i ID.4 på 82 kWH, er også en brugt enhed.
ID.4 GTX har 299 hk, men ydelsen fra de to elmotorer er hævet til 388 hk. Flere kræfter i terrænet er aldrig en dårlig ting.
ID. Xtreme har komplet underskjold i aluminium, for at beskytte undervogn og andre udsatte dele. Skærmforøgere på 50 millimeter, 18″ hjul med off-road-dæk og LED-panel i tagbagageholderen til at oplyse mørke skovveje får ID. Xtreme til at lige en elbil, som kan nogle tricks i terrænet.
ID. Xtreme ligner også en bil, der meget gerne må blive til noget. Med udgangspunkt i den elektriske MEB-platform – kendt ikke bare fra ID.4, men også bl.a. Audi Q4 E-Tron, Skoda Enyaq og ID. Buzz – er det interessant, om VW tør udvikle en off-road-fokuseret crossover. Det er en del af markedet, som endnu stort set ikke eksisterer.
LÆS OGSÅ | Test: Skoda Enyaq Coupé RS er en god elbil med et dumt navn
Om det kommer til at ske? Silke Bagschik, som er øverste ansvarlige for udvikling af MEB-platformen, giver os et lille håb:
“Vi er meget spændte på, hvordan fans af elektro-mobilitet reagerer på bilen. Baseret på feedback fra fra forskellige steder afgør vi, hvordan vi går videre med projektet.”
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.