3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
I USA elsker de store pickups, og australierne kan også godt lide bilerne med lad – bare nogle mindre af slagsen. I meget af Europa elsker vi SUV’erne, men i Kina, Indien og Tyrkiet er sedaner stadig noget af det hotteste.
Med så forskelligartet smag og vidt forskellige markeder er det svært at tro, at nogen kan nå til enighed om den bedste bil på markedet. Men præcis som vi i Danmark har Årets Bil, og der findes Car of the Year (COTY) i Europa, findes der faktisk en tilsvarende kåring for hele verden.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022
World Car of the Year (WCOTY) kåres hvert år, og den kåres som Årets Bil i Danmark af en jury bestående af motorjournalister. I 2022-juryen er der ikke færre end 102 motorjournalister. Ikke en eneste er fra Danmark. Den kan man så tænke lidt over.
De 102 journalister fra alle verdens hjørner (USA, Spanien, Thailand, Indien, Kina, Finland og 27 andre nationer) har netop valgt 10 finalister. 10 biler, hvoraf en vil blive World Car of the Year 2022.
De 102 journalister har tid endnu, før stemmerne skal afgives og vinderen findes. Offentliggørelsen sker den 13. april på biludstillingen i New York. De 10 bilmodeller er næsten alle biler, vi kender i Danmark og resten af Europa, men der er undtagelser.
Listen med finalisterne tæller Audi Q4 E-Tron, Cupra Formentor, Ford Mustang Mach-E, Genesis G70, Honda Civic, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Tucson, Kia EV6, Lexus NX og søstermodellerne Toyota GR86 og Subaru BRZ.
Genesis sælger biler i en del europæiske lande, og G70’eren er en af dem. Men den er kun ny i Europa, da amerikanerne har haft adgang til den i nogle år. Honda Civic? Ikke den Civic, der sælges i Danmark lige nu. Men den nye Civic, som vi først ser præsenteret i Europa senere i år.
Der er altså ingen krav om, at Årets Bil i Verden – World Car of the Year – sælges i hele verden. Elbiler er næste alle steder udenfor Europa en ligegyldighed, men elbilernes vigtighed er ikke tabt på den internationale kåring.
Fire af de 10 finalistbiler er fuldelektriske, og tre af de øvrige fås som plug-in hybrid. Der er sågar oprettet en kategori til elbilerne: World Electric Vehicle of the Year, Årets Elektriske Køretøj – eller Årets Elbil i Verden.
LÆS OGSÅ | Første tur: GT-kræfter i Ford Mustang Mach-E er mest til ballade, ikke til sjov
I den kategori er der fem finalister. Mustang Mach-E går igen, og det samme gør Hyundai Ioniq, men underligt nok hverken Audi Q4 E-Tron eller Kia EV6. Audi har sneget sig ind med E-Tron GT, og de to sidste elbiler i den elektriske finale er BMW iX og Mercedes-Benz EQS.
Hvis man er så heldig at være i New York omkring midten af april, kan man slentre en tur på New York International Auto Show (NYIAS), som holder åbent fra 15.-24. april. Entreprisen er 17 dollars – cirka 110 kr.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.