Tesla varsler prisstigninger – anbefaler køb af Model 3 inden 1. juli
Forud for den forventede ekstratold på elbiler fra Kina anbefaler Tesla, at man køber ny Model 3 inden udgangen af juni. Der følger samtidig gratis opladning med til 5.000 km.
Af: Simon Hallenslev / d. 23. december 2020
Har du en kløende trang til at vise dine venner, at du er succesfuld, men er samtidigt blanket helt af efter julens gaveræs? Så har vi bilerne til dig! Det er tre tunge slæder, der i dag alle er under 10 procent værd af, hvad de var fra nye. Altså, millionbiler til små penge.
En millionbil med et værditab på over 90 procent får du selvfølgelig ikke forærende. Samtlige tre biler bliver utvivlsomt lidt halv- eller heldyre at holde kørende, men det er prisen for at se rig ud på et stramt budget.
Kan du finde en bil på Bilbasen, der er mere rigmandsagtig end disse tre, til under 70.000 kr.?
7-Serien er toppen af BMWs kransekage i dag såvel som i 1992, hvor denne BMW 740i er fra. Da denne anden generation 7-Serie, kaldet E32, blev lanceret i 1986, var det med adskillige tekniske innovationer, der sjældent var set før i personbiler.
I anden generation 7-Serie var det første gang, at BMW udstyrede en personbil med traction control, to-zonet klimaanlæg, elektrisk styret undervogn, Xenon-forlygter og 8mm tykke termoruder. BMW gik langt for, at 7-Serien skulle blive den mest lydløse og komfortable flyder – og det blev den.
LÆS OGSÅ | 3x økonomiske katastrofer du forelsker dig i
Man fik også lov at betale for herligheden. I 1992 var den vejledende salgspris for sådan en 740i i omegnen af 1,2 mio. kr. hvilket svarer til omkring 2 mio. kr. i dag hvis inflationen medregnes.
Heldigvis for dig, der vil ligne en millionær for små penge, er der gjort et godt indhug i værdien i løbet af de 28 år, den har kørt på de danske landeveje. For denne bordeauxrøde bandit af en BMW 740i skal du slippe sølle 70.000 kr. Bilen er dog også kørt til og står med 408.000 km på klokken.
Intet skriger overklasse som en stor, britisk flyder, og Jaguar XJ6 er én af de mest ikoniske af slagsen. Den blev lanceret i 1994 på et tidspunkt, hvor de britiske bilproducenters ry i bedste fald var blakket. Under Ford-ejerskab ville Jaguar lave om på de britiske bilers ry med XJ6, hvortil de fik nye, moderniserede produktionsfacililiteter og robotter fra japanske Nissan.
Mens Jaguar næppe fik omvendt det dårlige britiske ry, som stadig lurer i kulissen i dag, så er XJ6 undtagelsen, der bekræfter reglen, når det kommer til pålidelighed blandt luksuriøse, britiske biler fra 90’erne. I hvert fald hvis man skal tro tidligere ejere og britiske pålidelighedsrapporter.
LÆS OGSÅ | 3x oversete luksusbiler til under 80.000 kr.
For denne Jaguar XJ6 med 4-liters rækkesekser og Sovereign-udstyrspakke, skulle du slippe omkring 1,2 millioner for tilbage i 1995. Det svarer cirka til 1,9 millioner i dag med inflation. Det er selvfølgelig ikke prisen i dag, hvor du skal slippe 49.900 kr. til forhandleren Autohjørnet, der har den til salg.
Bilen er fra 1995 og står med 226.000 km på klokken. Fordi den står med Sovereign-udstyr, får du moderne udstyr som fartpilot, automatisk klimaanlæg og 10-vejs justerbare forsæder med memory. Herudover får du Jaguars ikoniske og silkebløde undervogn, der sikrer maksimal komfort. Alt sammen for under 50.000 kroner!
Den sidste rigmandsbil i artiklen får dig mere til at ligne en, der har været succesfuld med salg af pulver eller pistoler, end det får dig til at ligne en børsmægler. Men det kan også noget! Denne Mercedes 300 CE er en ordentlig klippert af en coupé, der får dig til at rulle tungt.
Mercedes-Benz W124, som denne generation kaldes, var den første til officielt at få modelnavnet E-Klasse, som Mercedes fortsat kører med i dag. Generationen blev produceret fra 1984 til 1995 i over 2,5 millioner eksemplarer og fik hurtigt et ry for at være noget nær uopslidelig.
LÆS OGSÅ | 3x mest uøkonomiske biler på Bilbasen
Om det er et ry, den fortjener, må du selv teste og tjekke. Denne Mercedes 300 CE fra 1990 står nemlig med 325.000 km på tælleren og kan blive din for bare 59.900. Den står til salg hos forhandleren Auto Box i Hesselager med 90’ernes luksusudstyr udstyr som to-zonet klimaanlæg, fartpilot og sædevarme.
I 1990 skulle man betale ved kasse ét for den slags udstyr. Mercedes 300 CE blev solgt for omkring 865.000 kr. fra ny i 1990, hvilket svarer til lige i underkanten af 1,5 mio. kr. i dag, inflationen medregnet. Værditabet er taget i løbet af dens 30 år på landevejen – så hvad venter du på?
Forud for den forventede ekstratold på elbiler fra Kina anbefaler Tesla, at man køber ny Model 3 inden udgangen af juni. Der følger samtidig gratis opladning med til 5.000 km.
Man får ikke meget bil for under 200.000 kr. i dag – men man får Renault Clio og efter et facelift er den stadig værd at vælge.
Med en prisnedsættelse på 200.000 kr. til 399.990 kr. er Voyah Free pludselig en meget interessant elbil. Om Free også er en god elbil, finder vi ud af i testen.
Grande Panda er den største og vigtigste nyhed fra Fiat i mange år. Den friske Grande Panda er betydeligt større end en almindelig Panda, og så fås den både som elbil og med hybridmotor.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.