Vi hylder de gammeldags glæder med 3 hårdkogte forhjulstrækkere, der er til salg på Bilbasen.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 14. februar 2022
Bilproducenterne drives af en sult for at imponere, når de skal bygge performance-udgaver af deres produktionsbiler. Det er ikke nok, at de kører godt. Faktisk er det i dag vigtigere med mange hk og lynhurtige accelerationstider, der kan imponere på papiret.
Når små biler med mange kræfter skal hurtigt fra starthullerne, er firehjulstræk typisk nødvendigt for at få kræften ned. Samme tendens ses i de hurtige elbiler, hvor de små men potente elmotorer let kan placeres på begge aksler eller på hvert sit hjul.
Det betyder, at forhjulstræk kan være på vej ud! Derfor hylder vi forhjulstrækket ved at finde 3 af de mest hårdkogte af slagsen på Bilbasen.
Der er noget i fysikkens simple love, der ikke er til forhjulstrækkernes fordel. Grænsen mellem hurtige accelerationer og endeløs hjulspin er hårfin, og selv med den rette balance, kan de kræve lidt teknisk snilde, at få forhjulstrækkeren hurtigt afsted.
Hvis tanken om at være først fremme fra starthullerne stadig er en tanke, der appellerer til dig, selvom du vil have en forhjulstrækker, er der kun én bil, du kan vælge.
Denne Mini Cooper S John Cooper Works GP er blandt de hurtigste forhjulstrækkere fra 0 til 100 km/t nogensinde – hvis ikke den hurtigste. En Renault Megane RS Trophy R kan godt følge med og måske også en Honda Civic Type R Limited Edition, men der er ingen, der stikker af.
Den klejne Mini vejer kun 1.230 kg men er alligevel bøffet op til hele 306 hk med hjælp fra John Cooper Works, der i dag opererer som et in-house tuningsfirma hos Mini og har gjort det siden 2008.
Selvom navnet John Cooper Works i dag smides på Mini-modeller med kun små tekniske ændringer, er der her tale om en vaskeægte specialversion af tuningsfirmaet. Mini Cooper S JC Works GP er kun produceret i 3.000 eksemplarer, hvor denne er bil nr. 732.
Udover at være blandt de hurtigste forhjulstrækkere fra 0 til 100 km/t nogensinde, har den lille Mini også sat en habil tid på Nürburgring på 07:56:69. Det er hurtigere end en BMW M2 og kun en my langsommere end rekordindehaveren for forhjulstrækkere Renault Megane RS Trophy R. Se denne Mini Cooper S JC Works GP til salg her, hvis den ikke er solgt.
Egentlig blev denne Ford Focus RS mødt med en stor portion skepsis, da den blev lanceret i 2009. På det tidspunkt var der ingen, der troede på, at 300 hk på forhjulene ville fungere. Det kunne næppe blive til mere end hjulspin.
Ford havde selvfølgelig et es i ærmet i form af et intelligent spærredifferentiale leveret af britiske Quaife, der skulle minimere momentstyring og hjulspin.
Quaife havde ikke en jordisk chance for, at tæmme vilddyret fuldstændigt, men de gjorde deres job godt nok til, at skeptikerne måtte æde deres ord. Ford Focus RS var en håndfuld, men den fik kræfterne i asfalten bedre end nogen forhjulstrækker før den.
Når andre bilproducenter har bygget hurtige forhjulstrækkere efterfølgende, har det været med en tilsvarende opskrift på et spærredifferentiale.
I tæt samarbejde med en megahård undervogn formåede spærredifferentialet at tæmme de 300 hk godt nok til, at accelerationen kunne presses under seks sekunder. Kræfterne leveres af en Volvo-udviklet 5-cylindret motor på 2,5 liter med en stor snegl af en BorgWarner-turbo, der trykker luften igennem maskineriet med 1,40 bar.
Med den slags kræfter, det mesterlige 5-cylindrede lydbillede og 6-trins manuel gearkasse beskrev et britisk bilmedie Ford Focus RS som det tætteste man kunne komme på en WRC-rallybil på plader. Lyder det som noget for dig, kan du se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Den vildeste forhjulstrækker verden har fået at se i nyere tid er Renault Megane RS Trophy-R. Det er en gadebil, der med bur, semislicks og manglende bagsæder som standard satte rekorden for forhjulstrækkere på Nürburgring med en tid på 07:40:10, hvilket er på niveau med Porsche Cayman GT4 og Mercedes-AMG SLS.
Udfordringen er bare, at den kun er produceret i 500 eksemplarer samt at den er notorisk svær at leve med, med sine formstøbte kulfibersæder, mangel på støjisolering og brølende Akraprovich-udstødning.
Denne Renault Megane RS er den milde af de vilde, der kan give dig seriøs sjov på trackday uden at brække din ryg på vej til supermarkedet.
Der findes således både en RS Trophy og en RS Trophy-R, der er vildere, men de er også sværere at leve med samt at få fat i. Der er eksempelvis ingen til salg på Bilbasen lige nu.
Med denne Renault Megane RS får du moderne hverdagsglæder som head-up display, adaptiv fartpilot og sæder, du rent faktisk kan indstille på. Tro dog ikke, at disse ting gør den til en død sild. Med 280 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t er den stadig blandt de hurtigste forhjulstrækkere, som penge kan købe.’
Herudover kommer den med Renaults firehjulsstyring kaldet 4Control, der synkroniserer baghjulene med forhjulene. Systemet kan dreje baghjulene op til 2,7 grader i den modsatte retning af forhjulene, hvilket gør bilen uhyggeligt agil og tillader skarpere sving ved højere hastigheder. Se Renault Megane IV RS lige her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.