Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 6. maj 2018
SUV og crossover er den hurtigst voksende bilbetegnelse. Det er ikke nogen bestemt klasse, da crossover og SUV findes i mange klasser.
Fra de små Opel Mokka, Renault Captur, Honda HR-V med flere til de større Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan og helt op til eksempelvis BMW X5, Audi Q7 og Volvo XC90.
Listen er næsten uudtømmelig, og der kommer flere til. Ud af fem finalister i Årets Bil 2017 var to SUV-typer, nemlig Peugeot 3008 og Seat Ateca – ja, og Peugeot 3008 blev faktisk kåret som årets bil, og i 2018 er det crossoveren Seat Arona, der kan bryste sig af den fornemme titel.
Så ja, du kan lige så godt vænne dig til SUV og crossovere. Spørgsmålet er så, om det er noget for dig – det kan følgende argumenter for og imod forhåbentlig gøre dig klogere på, hvis du skulle være i tvivl.
INSPIRATION: Søg SUV til salg og leasing på Bilbasen
Det siger næsten sig selv, men du har et bedre overblik over trafikken, når du kommer op i en suv. Det føles bare mere sikkert, når du kommer op i højden.
Fordi bilen er højere, så er den nemmere at komme ind i. Det gælder både for dig selv, men også når du skal bakse børn på plads på bagsæderne.
Stolene står højere i en suv, og derfor sidder du ikke med så strakte ben. Det er langt mere behageligt for kroppen. Det gælder også for bagsædepassagererne.
Det gælder ikke alle suv, men de fleste har en fornuftig mængde plads i kabinen. I og med at man sidder mere oprejst føles kabinen endda endnu større.
Suv-klassen bliver mere og mere populær, og det er godt for afskrivningen, der dermed ikke bliver så stor. En SUV taber færre penge.
Højere biler har et højere tyngdepunkt, og det gør at suv og crossover ikke er helt så stabile på vejen som de lavere biler. Den er mere vindfølsom og vil enten krænge mere i sving eller være hård i affjedringen.
En højere bil har et større frontareal, og dermed skal der flyttes mere luft, når en suv eller crossover kører. Desuden er en suv som regel tungere end en tilsvarende bil. Men vægtforskellen i dag er ikke helt så stor som tidligere, da crossovermodellerne ikke er bygget til ægte offroadkørsel, som de var i gamle dage. Det betyder dog også, at mange suv slet ikke dur til terrænkørsel, selvom deres udseende lægger op til det.
3 prisstærke firehjulstrækkere
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.