For sent? – Peugeot E-208 koster nu 199.990 kr.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Af: Esben Skrumsager / d. 25. november 2017
Vi giver dig her en tjekliste, du bør gå igennem, inden vinteren for alvor rammer.
I vintermånederne står solen lavt på himlen, og det er særligt vigtigt at holde bilens forrude ren både ind- og udvendig. Fjern trafikfilmen, der fremkommer som en hinde på ruden. Lidt glasrens er som regel nok.
Udvendigt handler det især om at have nok sprinklervæske på bilen, og her lyder det gode råd, at man har en ekstra dunk i bagagerummet, da forbruget er højt gennem vinteren. Det er også en god idé at smøre gummilisterne med en liste-stift – helst uden silikone.
Frostgrader og fugtighed stiller store krav til motorolien, derfor kan du med fordel også foretage et olieskift inden frosten kommer. Det er en forholdsvis billig udskiftning, som betyder meget for motorens evne til at arbejde optimalt.
Sikr dig, at kølervæsken kan tåle frostgrader – det kræver et refraktometer, som kan købes i bilistbutikker eller du kan få værkstedet til at gøre det.
LÆS OGSÅ: 9 myter om vinterdæk
Gennem vinteren kommer batteriet på overarbejde, og når det er koldt er det mindre villigt til at slippe elektronerne. Lad gerne batteriet helt op nu, og skift det, hvis du har oplevet træge starter. Det bliver kun dårligere når kulden tager til.
Tidligere lød tommelfingerreglen, at vinterdækkene skal sættes på bilen omkring efterårsferien. Nu skal vinterdækkene på, når døgnets gennemsnitstemperatur falder til under syv grader eller hvis du skal på ferie i udlandet, hvor der kan være krav om vinterdæk i i månederne oktober til maj. Hvis du ikke kører så meget, så kan den nyeste generation af helårsdæk være en mulighed – de er bare sjældent lovlig som vinterdæk i Sverige.
Læs mere om vinterdæk her, hvor vi ser nærmere på ni udbredte myter om vinterdæk.
Sidste råd til vinterklargøring af bilen er at tjekke for stenslag og mindre ridser i lakken. De bør renses op og lappes med en lakstift inden vinteren sætter ind. Årsagen er, at vejsalt hjælper rusten til at få fat og den kan gøre selv små skader til mellemstore reparationer, hvis de forbliver ubehandlede gennem de næste fire-fem måneder. Med små midler forebygger du derfor en dyr reparation.
Se mere om lakreparationer her
Endelig tjekker du om vinduesviskerne er i god stand, træk dem gerne rene med en fugtig klud. Er de stive i gummiet, så skift dem. Husk også rigeligt med frostsikker sprinklervæske. Til sidst smører du hængsler med fx PTFE-spray og låsene med låseolie – det gælder også, selvom bilen har centrallås.
Samlet tager vinterklargøringen kun et par timer. Du kan selv gøre de fleste af tingene, men værkstederne gør det også gerne for dig. En vinterklargøring på et værksted koster typisk fra 700 kroner og opefter.
LÆS OGSÅ: Sådan reparerer du små lakskader
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.