Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Vinterdæk er som alt andet omgærdet af udsagn, der ikke nødvendigvis er sande. Vi undersøger ni af de mest udbredte.
November betyder goddag til vintertid. November betyder, at havemøblerne skal tilbage i skuret, og november betyder farvel til sommerdækkene for de fleste. Journalist på BilBasen Jan Lang siger:
– Jeg skifter selv til vinterdæk i november, for at være på den sikre side. Måske kan man køre til december, hvis frost og sne holder sig væk, men bare én dag med sne gør at bilen må blive hjemme, og det vil jeg ikke risikere.
Der er i bilbranchen bred enighed om at vinterdæk er bedst til sne, men vi har set på ni andre myter om vinterdæk. Jesper Sørensen, Teknisk Chef hos Bridgestone Danmark svarer på spørgsmålene:
Generelt er det en god ide at skifte til vinterdæk når temperaturerne er under 7 grader – for så vil der typisk også være risiko for frost i ydertimerne af døgnet – og det er her der for alvor er fordele ved vinterdæk. Men der er mange parametre i spil og man kan ikke over en bred kam sige at vinterdæk er bedre under 7 grader, men det er et god tommelfingerregel at skifte ud fra.
Nej, det er ikke længere korrekt. Faktisk kan det let forholde sig omvendt; de, der kører med bredere sommerdæk og lidt smallere vinterdæk vil typisk opleve at deres vinterdæk er de mindst støjende.
I praksis ja. Tyskland kræver at man har dæk der passer til vejret – det vil sige at i vintervejr (sne, slud, is) så er vinterdæk reelt et krav (helårsdæk kan også anvendes). Dette gælder også for udenlandske biler.
Så længe dæk opbevares korrekt (på et dæklager hos producent eller forhandler) så ældes de kun meget langsomt og der er ikke nogen væsentlig forringelse af dækkets egenskaber. Når dækkene tages i brug er det en helt anden sag; når dæk udsættes for vind og vejr samt de belastninger der opstår ved almindelig brug, ja så sker der en ældning og man kan med rimelighed sige at, efter 5 sæsoner i brug kan der være god grund til at skifte, selvom der måske stadig er mønster tilbage – men dette må altid bero på en individuel vurdering.
Nej, så simpelt kan det ikke siges. Når vi taler om vintervejgreb taler vi egentlig om 3 forskellige mekanismer – kombinationen af disse er præcis afgørende for det berømte kompromis i dækdesign – f.eks. vil et dæk der er godt på is have stort gummiareal, mange lameller, men få riller – til gengæld vil det dæk være dårligt i løs eller blød sne og på våd vej:
a. Evnen til at pakke/komprimere sne – mønsterets kapacitet til at komprimere løs sne (som ikke giver nogen trækkraft overhovedet) så man kan overføre kræfter og skabe fremdrift eller bremse bilen. Et smallere dæk vil have mindre kapacitet til at komprimere sne.
b. Kant effekt – greb fra kanter (blokke/lameller) der bider ned i overfladen – jo hårdere overfladen bliver, jo vigtigere er denne del – ved kompakt sne og is er denne del afgørende.
c. Overfladefriktion – gummis friktion mod jævn overflade – vigtig på ren is.
Ja, vinterdæk skal bare have hastighedsmærkning på Q (160 km/t) eller derover. Sommerdæk skal derimod have hastighedsmærkning = bilens tophastighed eller over – uanset hvor hurtigt vi vil og må køre.
Generelt vil dæk slides hurtigere og med øget risiko for uregelmæssig slitage, når de anvendes uden for deres tiltænkte anvendelsesområde. Så både af hensyn til sikkerhed og økonomi bør det frarådes at køre med vinterdæk om sommeren – og sommerdæk om vinteren. De slides også hurtigere om vinteren pga. øget slip. Vinterdæk vil bremse dårligere og være mere ustabile, især i kritiske situationer, når det er sommervejr.
Helårsdæk er en udmærket løsning til de, der insisterer på at køre med samme dæk hele året rundt – og for dem en bedre løsning end enten sommer- eller vinterdæk. Men man skal være klar over at, med helårsdæk er man på intet tidspunkt optimalt kørende, og med hensyn til sikkerhed vil man altid være dårligere stillet end med det årstidspassende dæk.
Generelt anbefaler både branche og bilistorganisationer, at man skifter vinterdæk ud når der resterer 4 mm mønster. Under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og vil dermed give falsk tryghed ved kørsel i vintervejr.
Nu er det svært at spå, især om fremtiden, men én ting er sikkert, når det gælder vinterdæk: Det er klogest at skifte, inden sneen falder for så er det hverken til at få dæk til gode priser eller tid på værkstedet.
Læs mere
Dine lovlige vinterdæk kan være ulovlige i udlandet
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.