Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Af: Morten Bek / d. 30. november 2021
Syv finalister, en vinder. Årets Bil i Danmark 2022 skulle findes i et finalefelt bestående af Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-Klasse, Peugeot 308, Polestar 2 og Tesla Model Y.
Vinderbilen er den koreanske elbil, Hyundai Ioniq 5, som overhalede Polestar 2 og søstermodellen Kia EV6, da juryens point skulle tælles sammen. Hyundai Ioniq 5 vinder med 154 point. På plads nummer to lander Polestar 2 med 119 point, og plads nummer tre går til Kia EV6 med 113 point.
LÆS OGSÅ | TEST: 5 grunde til at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket
På de efterfølgende pladser kommer Audi Q4 E-Tron (90 point), Peugeot 308 (77 point), Tesla Model Y (73 point) og til slut Mercedes-Benz C-Klasse (64 point).
Med Ioniq 5 er det tredje år i træk, at en elbil bliver Årets Bil i Danmark. 2020-titlen gik til VW ID.3, mens sidste års vinderbil var Tesla Model 3.
Mens Årets Bil-kåringen indtil for bare få år siden var domineret af biler med forbrændingmotor, så er skiftet i bilindustrien sat hurtigt ind. 2022-kåringen er kendetegnet ved, at elbilerne dominerer – og finalefeltet indeholder da også kun to biler, som fås med forbrændingsmotor.
Juryen bag Årets Bil-kåringen uddeler ikke kun hovedprisen, men også tre andre priser, som hylder bilerne: Innovationsprisen, Designprisen og Bilglæde-prisen.
LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai i20 N er en (knald-)perle med 204 hk
Innovationsprisen ved Årets Bil 2022 går til Hyundai og Kia for den nye elbilsplatform (E-GMP), som med 800 volt-teknologi tillader hurtig opladning.
Designprisen går til Audi E-Tron GT, som er søstermodel til Porsche Taycan. E-Tron GT var nomineret for sit futuristiske og magtfulde design, som altså sikrede prisen for bedste design.
Bilglæde-prisen hylder, som navnet fortæller, glæden ved bilerne. Kategorien er vidt åben for fortolkning, og i år har juryen fortolket det som køreglæde. Prisen går til Polestar 2 – for bilens afbalancerede og dynamiske køreegenskaber.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.