Test: Fornyelse til Mercedes EQA, men perfektionen udebliver
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Af: Esben Skrumsager / d. 10. oktober 2018
Mere end 20 biler har de seneste dage dystet om at komme i finalen til Årets Bil 2019. Men nu er feltet barberet ned til fem, og for første gang har hele to elbiler klaret sig videre til finalen.
Når vinderen kåres til januar skal juryen – bestående af 26 danske motorjournalister – vælge blandt følgende biler:
Både Jaguar og Hyundai har med deres to elbiler altså formået at overbevise juryen om, at de “grønne” modeller har tilstrækkeligt at byde på til at konkurrere med de mere klassiske biler.
Blandt de biler, der akkurat ikke nåede til finalen, finder vi blandt andre Citroën C5 Aircross, Volkswagen T-Roc og og Skoda Karoq.
Selvom Volvo havde hele to lodder i puljen med både Volvo V60 og Volvo XC40 blev det heller ikke til en finale for svenskerne. Vores skandinaviske naboer har ellers formået at sikre sig en plads i de seneste finaler med både Volvo XC90 og XC60, men juryen fandt altså ikke plads til et svensk islæt denne gang.
Bemærkelsesværdigt er det også, at der i år hverken er mikro- eller minibiler med i finalen, hvor Ford Focus og Kia Ceed altså udgør de mindste modeller.
Det står i skærende kontrast til situationen for blot et par år siden, hvor de mindste modeller dominerede kandidatlisten – og hvor trioen Up, Citigo og Mii løb med sejren i 2013.
Den 23. januar 2019 findes den endelige vinder af den prestigefulde titel.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Mere end halvdelen af nye biler, som indregistreres i Danmark, har forbrændingsmotor. En af de vigtigste af de biler er Peugeot 208, som vi tester i faceliftet form.
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.