Semler Mobility, koncernen bag Audi, Skoda og VW, har ikke tænkt sig at følge Tesla og sætte priserne ned. Mærkerne tror på, at salget alligevel vil være stabilt.
“Meldingen er, ganske kort, fra os: Ingen ændringer som følge af den elefant, der står i rummet,” udtaler Lars Kornelius, adm. direktør i Semler Mobility Import, som står bag importen af store bilmærker som Audi, Cupra, Porsche, Skoda og Volkswagen. Semler Gruppen, som Semler Mobility Import hører under, er en af de største aktører på bilmarkedet i Danmark.
Tesla – elefanten i rummet – har sendt chokbølger gennem den danske bilbranche med voldsomme prisnedsættelser på de populære biler Model 3 og Model Y. De to elbiler er justeret ned med mellem 20 og 30 procent, og alle venter spændt på, om andre bilmærker følger efter.
Hos en bilimportør tager man konstant bestik af konkurrencesituationen og kigger på sin strategi. Det har man gjort hos Semler Mobility Import i forbindelse med Tesla-prisnedsættelserne, men man kommer ikke til at ændre på strategien.
Det betyder, at biler fra Semler Mobility Import kommer til at forblive på det prisniveau, de er på nu. Elbiler som Audi Q4 E-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og VW-modellerne ID.4 og ID.5 vil ikke falde i pris.
Kunderne køber mere end bare bilen
Til spørgsmålet om hvorvidt det vil koste bilimportøren kunder og salg tager Lars Kornelius det ganske afslappet.
“Det ligger ikke i vores strategi at føre en prissætning, der kører op og ned som en elevator. Det ligger ikke i vores strategi hverken nu eller i fremtiden. Vi ser ikke, at det her kommer til at koste os noget. For 2023 ser vi ingen ændringer i de afsætningsplaner, vi allerede har lagt.”
Lars Kornelius mener, det handler om langt mere end prisen. At sænke prisen så dramatisk på nye biler vil samtidig give rigtig mange utilfredse kunder, der i forvejen ejer en elbil.
“Semler Mobility Import går efter kundetilfredshed og loyalitet, og det er vigtigere for os i konkurrencesituationen end at sænke priserne. Det giver tryghed i bilkøbet, at prissætningen er stabil og gennemskuelig, selv om konkurrencesituationen. Vi ser med det modelprogram vi har – og vi får i løbet af 2023 (bl.a. VW ID.7) – at vi får den volumen, vi har planlagt,” fortæller Lars Kornelius.
Lars Kornelius mener, at Tesla-prisnedsættelsen og øget konkurrence med nye elbiler kan gå ud over bilmærker, som står svagt på elektrificering.
Om den uændrede strategi hos Semler Mobility Import, hvor priserne ikke sænkes, kommer til at gå ud over salget i løbet af 2023, holder vi selvfølgelig øje med hos Bilbasen.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.