Første tur: Praktisk passion på strøm i Maserati Grecale Folgore
De kræsne kunder med spidse sko og dyre espresso-maskiner har endelig fået muligheden for at købe en italiensk elbil. Vi kører første tur i Maserati Grecale Folgore.
af: Morten Bek / d. 3. januar 2022
Et billede siger mere end tusinde ord. I dette tilfælde er det faktisk en graf over hvor mange elbiler og plug-in-hybrider, der sælges i Danmark, jeg kigger på. De Danske Bilimportører (DBI) laver utallige beregninger, og oversigten med salg af elektrificerede biler er blot en af mange.
Den omtalte graf viser andelen for elbiler og PHEV’ernes af det samlede salg af nye biler i Danmark. Startdatoen er 1. januar 2020, slutdatoen er 31. december 2021. Grafen viser måned for måned, hvor stor andelen er. I januar 2020 stod elbilerne for 3 procent af salget, PHEV’erne for 4 procent. Det er lig med 7 procent elektrificering.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022
I sommeren 2020 begynder danskerne at købe PHEV’er (juli, 13 procent), og i august begynder væksten for elbilerne (august, 6 procent). Ved udgangen af 2021 er vi nået til et helt andet sted, som salget af nye biler i december viser. PHEV’erne tog 31 procent af det samlede salg, og elbilerne snuppede 27 procent.
Det er 56 procent af det samlede salg af nye biler i Danmark. Det er aldrig sket før, at så mange elektrificerede biler er kommet på gaden i løbet af en måned.
En andel på 56 procent for de elektrificerede biler er imponerende. At det i december er så højt, var forventet. 1. januar 2022 blev mange plug-in-hybrider dyrere, da afgiften igen er ændret. Mange har haft den store pung fremme for at nå at få ny PHEV til lavere 2021-pris, og det har selvfølgelig en effekt på decembersalget.
Det større billede, hvor hele 2021 er med, viser, at danskerne købte 185.328 nye biler i løbet af året. 7 procent færre biler end i 2020. Mange forhandlere mangler biler på grund af leveringsvanskeligheder, og det mener DBI er årsag til nedgangen.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Danmarks billigste elbil – hvad kan den?
Selv om de elektrificerede biler i december smadrede glasloftet og brød i gennem, så har hele 2021 budt på stigning efter stigning. Det ender med i alt 24.917 elbiler og 40.464 PHEV’er i løbet af 2021. I hele 2021 står de elektrificerede biler for 35,3 procent af hele salget af nye biler. I 2020 blev der solgt 14.234 elbiler.
DBI har endnu ikke offentliggjort dybdegående data for salget af nye biler i 2021. Vi må derfor vente lidt endnu for at se, hvilke biler der var de mest solgte i 2021.
De kræsne kunder med spidse sko og dyre espresso-maskiner har endelig fået muligheden for at købe en italiensk elbil. Vi kører første tur i Maserati Grecale Folgore.
Gør vovsen og villaen ikke det store væsen af sig, så kan denne ugens fund meget vel være Volvoen til at spice livet på villavejen lidt op.
Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.
Der findes dem, der taler dieselbilens sag til den bitre ende, og det er let at forstå, når man kommer bag rattet af Mercedes-Benz E 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.