BMW I Vision Dee er en futuristisk sedan med elegante “nyrer” – og et enormt head-up-display i hele forrudens bredde, som kommer i de første biler i 2025.
I 2025 tager BMW hul på den største transformation i generationer. Neue Klasse, Ny Klasse, lukker op for en verden af nye teknologier med bæredygtig og effektiv elektrificering som altoverskyggende tema. Neue Klasse skal være den grønne fremtid, hvor ordet grøn ikke bare er overdreven marketing.
Nye motorteknologier, langt mere effektive batterier, som kan skræddersys til at passe perfekt i et væld af modeller – og en grundig indsats for at bruge materialer, som er mere miljøvenlige og nemmere at genbruge.
Neue Klasse har indtil nu været en fortælling uden billeder og visuelle elementer. Konceptbilen I Vision Dee (Dee står for Digital emotional experience) giver håb for, at Neue Klasse også betyder en ny designæra hos BMW.
Head-up-display i hele forrudens bredde i 2025
I Vision Dee har to primære formål: At vise en digital fremtid, hvor software og hardware smelter sammen og gør bilen til en fuldbyrdet digital partner, hvor indhold og displays kan kaldes frem efter humør og behov.
Det andet formål med konceptbilen er at vise netop et display. Hvor interessant kan det være at vise et display? Mere end man skulle tro. Displayet det handler om er et nyt head-up-display, som finder vej til de første Neue Klasse-modeller i 2025. Et utal af informationer kan vises i hele forrudens bredde, og kommer det til at tage sig ud som i I Vision Dee, kan det helt erstatte den traditionelle instrumentering.
Så stor en omvæltning lægger BMW dog ikke op til at lave lige med det samme. Men produktionsudgaven af det nye head-up-display vil fra 2025 være med visning i hele forrudens bredde, som det vises i konceptbilen.
Konceptbilen viser det nye head-up-display, som kan lave visninger i hele forrudens bredde. Det kommer i de første Neue Klasse-biler i 2025
Elegance kan få en ny tid hos BMW
Et tredje formål med I Vision Dee er at lufte et nyt designsprog fra BMW, som BMW kalder nedtonet og reduceret – og som vi kalder elegant og uden unødigt drama eller overdimensionerede fokuspunkter. Med formsproget på konceptbilen tager BMW afstand fra designernes nuværende hang til overdådighed og voldsomhed.
Grillen med “nyrerne” er der endnu, men det nye design integrerer den på en ny måde, hvor ikke kun grillen, men også motorhjelmen og kofangeren er med til at danne nyrerne. Selv den bredde grill er et lukket panel, hvor forlygterne er integreret uden overgange. Forlygterne kan animeres på forskellige måder for at ændre bilens udtryk.
Mens det nye head-up-display kommer i de første biler i 2025, er der ingen garanti for, at det elegante og mindre pyntede design bliver realiseret med en produktionsmodel.
Men I Vision Dee giver et nyt håb for, at fremtidige BMW-modeller kommer med fornyet elegant og klassisk design. En ny elektrificeret 3-serie med inspiration fra den nye konceptbil ville være en god start.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.