VW Passat og Skoda Superb kommer fra samme koncern, og henvender sig begge til familier og firmabilister. Motorudvalget er stort set ens og de er bygget på samme platform. Der er dog nogle forskelle, der kan betyde noget for dit valg – hvis det står mellem de to.
På de ydre mål er Superb større end Passat. Stationcarversionerne er hhv. 477 cm og 484 cm. Tilmed har Superb fem cm længere akselafstand, der virkelig kommer bagsædepassagererne til gavn.
Bagagerum
Ved første øjekast er Superb størst, men forskellen er kun ti liter. Samtidig er Passatens kælder noget mere regulær og brugbar, så det er ikke bagagerummets størrelse, der afgør dysten. Med mindre du lægger bagsæderne ned for så får du fuld glæde af Superbs længere karosse.
Med sæderne nede rummer Superb 1.950 liter, mens Passat må ’nøjes’ med 1.780 liter. Begge biler har kroge til poser og mange af de brugte biler har strømudtag til køletaske i bagagerummet. Her taler vi stationcar, der er de mest populære varianter.
Superb fås også som femdørs hatchbach, hvor bagklappen kan åbne helt op eller som på en regulær sedan.
Passat fås også som sedan, og den ser i de flestes øjne mere harmonisk ud end en fem-dørs Superb.
Bagagerums-resultat: Skoda Superb vinder
Kabineplads
Har du brug for et køretøj, hvor selv lange teenagebørn vil finde sig tilrette på bagsædet, så er der ingen stationcar, der slår en Superb. Den lange akselafstand bliver brugt til glæde for bagsædets passagerer.
Undskyld at jeg skriver det igen: Der er INGEN almindelige biler, der giver bagsædeplads som en Superb – ikke engang de store sedaner fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det er også suverænt, hvis du vi installere bagudvendte autostole, her er Passat mere ordinær. Der er stadig fin plads, men forskellen til Superb er tydelig.
Kabineplads-resultat: Skoda Superb vinder
Komfort
Det mærkes tydeligt, at bilerne kommer fra samme koncern. Begge har et rigtig fint dæmpet lydbillede. Affjedringen absorberer ujævnheder fint, uden at undervognen føles for blød. De er skabt til motorvejen, hvor retningsstabiliteten er i top.
Der fås flere forskellige typer sæder til begge biler, så for at finde din komfortvinder, må du selv lave en siddetest.
Komfort-resultat: Uafgjort
Dynamik
Også her minder bilerne så meget om hinanden, at det er umuligt at kåre en vinder.
Både Passat og Superb er sporsikre og har godt vejgreb, men søger du smil på læben på små veje, så prøv lige en Ford Mondeo også – den er langt mere indlevende end både tjekken og tyskeren.
Dynamik-resultat: Uafgjort
Udstyr – vinder Superb
Både Superb og Passat kan fås med en bunke udstyr. Passat kan også fås så skrabet som et rugbrød smurt af en fitnessdronning. Det er her, du skal holde øjnene åbne, når du vælger en bil. Hvis dit budget er fx 200.000 kr. så vil der som regel være mere udstyr i Superb.
Pålidelighed
Bygget på samme platform og af mange af de samme dele – kan der være forskel?
Tjah, Passat er bygget i tyske Emden, mens Superb er samlet i Kvasiny i Tjekkiet, og det gør måske en forskel. Ifølge de tyske synshaller, så er Superb oftere fejlfri, når den møder op til TÜV-undersøgelse hvert andet år. Hvis man af og til lytter på vandrørene i VAG vil man vide, at det er noget, der irriterer cheferne i VW, men tjekkerne er ikke dumme til at bygge biler.
Begge modeller døjer med nogle af de samme fejl – det vil sige, at du skal tjekke om knastkæden larmer, når du starter bilen. Hvis den rasler, så skal den skiftes.
Vær også opmærksom på, at olien skal skiftes regelmæssigt på DSG-gearkasserne.
Begge modeller har godt af supplerende rustbeskyttelse – for eksempel har de vandsugende vibrationsdæmpere i skærmene, og de kan give problemer på sigt.
Motorudvalget er stort set identisk på de to biler. TSI-motorerne giver godt kraftoverskud og rimelig benzinøkonomi, mens TDI-motorerne er til de, der kører langt. 1,6 TDI rækker for mange, men der er naturligvis langt mere power i 2,0 TDI med 140 hk eller 177.
Du kan også få 1,9 TDI, som er solid, men også noget mere rustik i sin motorgang end 1,6 og 2,0 TDI. 1,4 TSI fungerer overraskende godt i de store biler, men til motorvejspendling er det stadig diesel, der er bedst.
Er du til mange hk, så er det Passat du skal have fat i. Begge fås godt nok med en 3,6-liters.
Motor-resultat: Uafgjort
Økonomi
Både Passat og Superb ligger i ca. samme prisspænd. Brugte 2,0 TDI fås fra 120.000 kr. i de nævnte modelgenerationer og opad, hvis du vil have færre kilometer eller mere udstyr og motorkraft.
Generelt får du noget mere udstyr i en Superb for samme penge, men fordi bilen er tungere og marginalt mere tørstig, så betaler du lidt mere i ejerafgift i nogle årgange, og du vil også køre lidt kortere på literen i en Skoda Superb frem for en Passat. Det koster dig på ejerafgiften – på en 2,0 TDI fra 2011 er Superb 1.600 kr. dyrere om året end en tilsvarende Passat.
Et andet aspekt er afskrivningen, og der siger Jan Lang, analytiker på Bilbasen:
– Passat er faktisk lidt for dyr i markedet, mens priserne på brugte Superb ser mere rigtig ud. Afskrivningsmæssigt ligger de begge på et fornuftigt niveau, men min vurdering er, at Superb vil tabe marginalt mindre end Passat over fx fire år. Men forskellen vil formentlig være så lille, at det ikke er afskrivningen, der skal afgøre valget mellem de to.
Økonomi-resultat: Uafgjort
Ebbes konklusion
Står valget mellem de to familiebiler fra VAG-koncernen, så ville jeg vælge en Skoda Superb. Den giver mere markant mere plads og mere udstyr for de samme penge. Den kommer ikke til at tabe mere i værdi end en tilsvarende VW Passat, og dermed er der for mig kun brandværdi tilbage.
For det er der mere af i en VW Passat, men det er også eneste punkt hvor den rigtigt vinder. Nå ja, og hvis du vil have V6-motor, så får du 40 hk mere i en Passat.
Men lige mellem disse to modeller er forskellene så små, at det er den der føles bedst for dig, der vinder. Er du mest til Passat, finder du lige nu mere end 500 eksemplarer til salg på Bilbasen. Tiltaler Skoda’ens rummelige indre dig mere, kan du her søge blandt mere end 200 Superb-modeller til salg på Bilbasen.
Motor: 4 cylindre, 140 hk / 320 Nm Gear: 6 manuelle Acceleration: 10,6 sek Tophastighed: 201 km/t Forbrug: 18,2 km/l Vægt: 1.469 kg Påhæng: 1.800 kg. Ejerafgift årligt: 5.480 kr.
VW Passat 2,0 TDI 2011
Motor: 4 cylindre, 140 hk / 320 Nm Gear: 6 manuelle Acceleration: 10,0 sek Tophastighed: 210 km/t Forbrug: 21,7 km/l Vægt: 1.471 kg Påhæng: 1.800 kg Ejerafgift årligt: 3.820
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Polestar 2 kan nu bestilles i nye farver og med ændrede udstyrspakker, og rækkevidden stiger lidt i udgaver med baghjulstræk. Priserne holder niveauet og starter på 390.000 kr.
Den opdaterede RS Q8 i Performance-udgaven er med den stærkeste serieproducerede bil med forbrændingsmotor nogensinde fra Audi. Den har også taget titlen som hurtigste SUV på Nürburgring Nordschleife.
Kia skal have hjælp til at rydde lageret med Niro EV-modeller. Der er op til cirka 111.000 kr. i besparelser, men det handler udelukkende om fuldt udstyrede varianter og ikke basisudgaver.
Næste gang vi får Porsche Cayman at se, er det som elbil. Lyden af seks cylindre på sug fra denne Porsche Cayman GTS bliver således til en sørgelig svanesang.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.