Bugatti betager med endnu en vanvittig superbil. Divo er navnet, og specifikationerne på det franske monster er naturligvis af en anden verden. Men selvom bilen lige er blevet præsenteret, kommer du for sent. Der bliver kun produceret 40 eksemplarer. Og de er allerede solgt.
Hils på Divo. Den nye tilføjelse til det eksklusive modelprogram hos Bugatti, som de seneste årtier har stået bag nogle af verdens hurtigste biler med Veyron og Chiron.
Den nye dreng i klassen er teknisk set baseret på Chiron, men bilen er både lettere og langt hurtigere på en bane takket været en heftig downforce. Og bare rolig, du kan godt få den indregistreret, så du også kan køre på søndagstur med stil.
Specifikationerne: Så vild er den nye Bugatti Divo
Jo jo, designet er da spektakulært. Det er uden tvivl en af de biler, du kan spotte på lang afstand, hvis du nogensinde er så heldig at opleve den i virkeligheden. Men det er formodentlig først, når du sætter dig ind i bilen og tænder for de 16 cylindre, det går op for dig, hvor vild bilen rent faktisk er.
Bugatti Divo er som nævnt baseret på Chiron, og den har således også 1.500 hestekræfter. Men den nye superbil er faktisk langsommere end forgængeren. I hvert fald når det gælder tophastigheden. Her klarer Chiron nemlig 420 km/t, mens Divo må give op ved 380 km/t.
Til gengæld er den gjort 35 kg lettere end Chiron, og det skulle have stor betydning for præstationerne på en bane, hvor det ikke blot handler om at køre ligeud.
De føste 100 km/t tager blot 2,4 sekunder, og med 90 kg ekstra downforce kan den køre gennem sving med væsentligt højere hastighed end eksempelvis Veyron og Chiron. Det gør den nye Divo hele otte sekunder hurtigere på den legendariske Nardò-bane i Italien sammenlignet med forgængeren.
Prisen på en Bugatti Divo
Selvom der endnu blot er lavet ét eksemplar af den ekstreme sportsvogn, så er de resterende 39 – som nu skal produceres – også allerede solgt.
Ærgerligt, hva? Dine konfirmationspenge kan du altså lade stå på kontoen lidt endu. Om de havde været nok er dog tvivlsomt. Prisen på den franske herlighed lyder på 5 millioner. Euro vel at mærke. Det svarer til 37,3 millioner kroner. Og så er der jo lige noget med, at den danske stat gerne vil have lidt ekstra oveni, hvis der skal plader på bæstet.
I skrivende stund er der hverken Divo, Chiron eller Veyron til salg på Bilbasen. Men der er faktisk et enkelt Bugatti-køretøj. Det er en replika af en klassisk Bugatti 35 B fra 1974, og du kan se den lige her.
Hvis du ikke har fået nok af den nye Bugatti Divo, kan du se en video herunder, som Top Gear har lavet forud for præsentationen.
Bugatti Divo – manden bag navnet
Den franske superbil er opkaldt efter Albert Divo, som var en fransk racerkører. Han vandt det famøse Targa Florio-løb på Sicilien hele to gange i slutningen af 1920’erne, hvor han sad bag rattet i sin Bugatti Type 35 C.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.
Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.
Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.