For sent? – Peugeot E-208 koster nu 199.990 kr.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Kinesiske BYD er klar til at slå ud efter Tesla. Seal er en prisbillig, luksuriøs elbil med masser af udstyr, lang rækkevidde og mange kræfter – en direkte konkurrent til Model 3.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Ingen kan matche Tesla Model 3 på pris, ydelse, udstyr og rækkevidde til prisen. Den faceliftede Model 3 er kommet til salg til priser fra 339.990 kr. Men den nye BYD Seal kommer tæt på at være lige med Model 3 – i hvert fald når det kommer til hestekræfter, udstyr og rækkevidde.
Det kinesiske mærke, som også er ved at introducere den prisbillige Dolphin i Danmark, lancerer sin Model 3-konkurrent til priser fra 349.995 kr.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Tesla Model 3 til 339.990 kr
Seal kommer til Danmark i to versioner. Basismodellen Seal Design med baghjulstræk og den firehjulstrukne Seal Excellence. Der er kun meget små forskelle mellem de to modeller, hvad angår udstyr; begge kommer med tårnhøjt og komplet udstyr, som ikke står tilbage for niveauet i Model 3.
Vi sammenligner den nye BYD Seal og den faceliftede Tesla Model 3 på ydelse, rækkevidde og pris. På mange punkter ligger de to elbiler meget, meget tæt, men der er også store forskelle.
BYD Seal er en sedan på 480 cm, hvor Model 3 lidt kortere med 472 cm. BYD Seal har samtidig noget, der vil være vigtigt for de fleste kunder: en betydeligt længere rækkevidde.
Model 3 RWD til 339.990 kr. har en rækkevidde på 513 kilometer (med 18″ fælge), mens Seal Design til 349.995 kr. på sine 19″ fælge har en rækkevidde på 570 kilometer. Seal må dog “kun” lade med op til 150 kW, mens basisudgaven af Model 3 kan sluge 170 kW ved en DC-lynlader.
LÆS OGSÅ | Elbilen BYD Dolphin brager ind på det danske marked med en sensationel pris på 234.995 kr.
Seal Design har en elmotor bagtil, som leverer 313 hk, som gør den i stand til at gå fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder – Model 3 RWD må se sig slået med 6,1 sekunder. Hvis topfart har en betydning, skal man vælge en af Model 3-udgaverne: 201 km/t på toppen, hvor Seal-modellerne løber ind i en elektronisk mur ved 180 km/t.
Ved siden af en typisk europæisk elbil har både Seal og Model 3 usædvanligt meget standardudstyr. Med Seal Design får man metallak, Dynaudio-lydanlæg, panoramasoltag, el-betjent bagklap, head-up-display, varme i rattet, læderindtræk, forsæder med varme og køling, 360 graders kamera, infotainment med 15,6″ touchscreen (som kan rotere mellem lodret og vandret) og fuld sikkerhedspakke.
Tesla Model 3 Long Range AWD, som er den stærkest tilgængelige variant lige nu, suser fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og rækkevidden er imponerende 678 kilometer (med 18″ hjul). Den må lade med helt op til 250 kW. Prisen er 399.990 kr.
Den stærkere af de to Seal-modeller, Excellence, er billigere. Den koster 379.995 kr., og så er den endda lidt hurtigere end Model 3 Long Range AWD: Seal Excellence har 530 hk, firehjulstræk og skyder fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder.
Men batteriet på 82,5 kWh kommer under pres fra de to elmotorer, og det resulterer i en rækkevidde, der er meget lavere end i Model 3 Long Range AWD. Seal Excellence står til mere, skal vi sige, uimponerende 520 kilometer. Da også den stærke Seal-model maksimalt kan lade med 150 kW, taber BYD kampen til Tesla på rækkevidde og ladehastighed, når vi taler de firehjulstrukne udgaver.
Der er, som nævnt, nogle få punkter, hvor de to Seal-varianter adskiller sig fra hinanden, når det gælder funktionalitet. Kun Seal Excellence med 530 hk har en vehicle-to-load-adapter (V2L) med i prisen, selv om begge modeller tilbyder funktionen.
Seal Excellence må også køre med mere på krogen end Seal Design; Excellence må trække 1.500 kilo – nok til en fornuftig campingvogn – hvor Design maksimalt må køre med 750 kilo. Model 3 må, i begge versioner, køre med 1.000 kilo på krogen, så skal man have stor trailer eller campingvogn med, er det Seal Excellence, der kan klare det.
BYD er i Danmark kommet fornuftigt fra start med den kompakte crossover Atto 3, som for nylig er sat ned i pris, så den nu starter på 284.995 kr. (tidligere fra 329.995 kr.). De store og dyre modeller Han og Tang er der intet salg i. Det store spring for BYD i Danmark, som skal få kunder til at få øjnene op for mærket, er den kompakte hatchback Dolphin – og Seal, som står hos forhandlerne fra 5. november.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.