Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er mere end bare Tesla, de gamle bilmærker fra Europa og Japan fokuserer på, for på den lange bane er det kinesiske producenter, der står som den største trussel. Europæiske producenter er rystede over, at et mærke som Tesla, uden lang historie og med et meget nyt produktionsapparat, kan skabe så store omvæltninger, og de famler efter løsninger, før kineserne bider sig for godt fast.
Der skal gode elbiler til, og de skal sælges til endnu bedre priser. Citroën er et mærke med prisbillige (europæiske) biler, og med lanceringen af Ë-C3 i år er der en prisbillig elbil i vente.
Om den er god nok, kan vi svare på senere i år. Vi kan allerede nu sige, at den større model Ë-C4 er en god bil, og med nyt batteri og kraftigere elmotor kommer den nu til forhandlerne til priser fra 259.990 kr. Det er priser i det leje, der viser, at kinesiske producenter ikke skal regne med, at europæerne giver op uden kamp.
Der er først og fremmest mere rækkevidde til en pris, der ikke ændrer sig meget i forhold til den gamle udgave af Ë-C4. Den franske hatchback havde før et batteri med en kapacitet på 50 kWh og en elmotor med 136 hk, og det gav en WLTP-rækkevidde på 358 kilometer.
Optimeringerne giver en rækkevidde, der er forbedret med 60 kilometer til 418 kilometer. Ë-C4-rækkevidden er på den måde hævet til et niveau, hvor den endelig kan konkurrere på lige fod med BYD Dolphin og VW ID.3.
LÆS OGSÅ | Elektrisk Peugeot 308 til under 300.000 kr.
Helt så stærk som de to modeller er Ë-C4 ikke. Med 156 hk har den 20 hk mere end før, og det står i kontrast til konkurrenternes 204 hk. Men selv med 136 hk havde Ë-C4 nok til at gøre det godt, så 156 hk skulle give et ekstra pift.
Ved introduktionen sælger Citroën den forstærkede Ë-C4 i tre udgaver: New You! til 259.990 kr., VTR Sport til 279.990 kr. og VTR Sport Exclusive til 299.990 kr.
New You! er så interessant som et nytårsfortsæt om at tabe sig; prisen er skarp, men det viser sig, at den mangler sædevarme, varmepumpe, el-ruder bagtil og bakkamera. VTR Sport har heldigvis stadig en konkurrencedygtig pris – og den har det manglende udstyr og mere til. Den dyreste tilfører bl.a. adaptiv fartpilot, navigation og 360 graders kamera.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.