Grøn samvittighed: Her er de reneste dieselbiler, du kan købe
Dieselbiler er lagt for had fra flere kanter – ofte i en unuanceret debattone. Men der findes dieselbiler, som faktisk ikke sviner mere end benzinbiler.
Alle i bilbranchen taler om elbiler. Men hvis du er på udkig efter en stor familiebil til en konkurrencedygtig pris, leder du formodentlig forgæves. Udbudet af elektrificerede familietransportere er i hvert fald stadig minimalt, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt. Ser man på køb af nye biler, så er det da også stadig benzin og dieselbiler, der kører ud over kantstenen ved forhandlerne.
Tendensen er dog, at dieselbiler viger pladsen for benzinbiler, men hvis du kører langt, så er det stadig bedst for pengepung og klima at vælge en dieselbil. Dieselbiler udleder nemlig mindre CO2 pr. kørt kilometer end en benzinbil.
Men hvad med miljøet? Kan man vælge en dieselbil, der ikke forpester luften med NOx, som bidrager til syreregn og gør folk syge?
Svaret er ja, men det kræver, at du ser dig for. Derfor er vi dykket ned i en lang række af resultater og har lavet en liste med diesel-biler, der ikke alene opfylder nyeste krav til dieselbiler, men også de nyeste krav til benzinbiler.
Og hvorfor er det så imponerende af dieselbilerne? Det er fordi, benzinbilerne ikke har de samme problemer med at nedbringe NOx, og derfor er de underlagt mere strikse NOx-krav.
Stor forskel på dieselbilerne
Mens alle biler, der sælges nu, skal leve op til Euro6, så har der fra september 2017 været krav om, at nye biler skal testes i et testprogram, der hedder Real Driving Emission. Det vil sige, at bilen ikke bare skal bestå testen i et laboratorium, men også under en testkørsel på vejen. Kravet om denne test er ret ny, men Emissions Analytics har testet biler med metoden i mange år og har offentliggjort resultaterne på equa-index.com.
Desværre for miljøet i byerne, så er det pt. tilladt at udsende dobbelt så meget NOx ud end grænseværdien i Euro6 i RDE-testen. Dette strammes løbende op, så nye typegodkendelser skal opfylde kravene med en fejlmargen i 2020 og alle nye biler, der sælges skal overholde kravene fra 2021. Så hullet for de mest forurenende biler lukkes altså først i 2021.
I praksis betyder det, at forskellen på nye bilers forurening er enormt stor. Den dårligste udleder således 8,5 gange mere NOx end den bedste. De bedste ikke bare overholder loven – de overgår kravene og sviner ikke mere end benzinbiler. Samtidig har diesel-biler ikke problemer med udledning af kul-mono-oxid (CO), som er giftig – det er den gasart, som en katalysator normalt tager sig af.
Det skal være Adblue
Når man ser på RDE-testen, så kan man man konkludere, at de reneste dieselbiler kører med Adblue til at fjerne NOx fra udstødningen ved hjælp fra en SCR, som er en ekstra katalysator. Der findes andre metoder til at fjerne NOx, men de fungerer ikke nær så godt i praksis.
Den mest kendte er NOx-fælden, og den bør du undgå, hvis du vil have ren samvittighed i en diesel. Så der skal tankes Adblue en gang i mellem, men heldigvis er merprisen ikke voldsom.
Mens dieselbilen får på puklen, gnider benzinbilen sig i hænderne. Men også benzinbilerne bør stå for skud. De nyeste motorer kører med direkte indsprøjtning, og mens det øger effektiviteten, så giver det også flere sundhedsskadelig partikler. Også flere end dieselbilerne, som har kørt med filtre siden 2009 (nogle endnu længere).
Det er et broget billede, og lige nu kan man ikke bare sige, at dieselbilen er værst. Nogle modeller er værre end andre. Og det er et faktum, at dieselbiler er mere effektive end benzinbiler; at hybridbiler kan være endnu mere effektive og at elbiler er mest effektive – både på udledninger og klimabelastning.
Her er de dieselbiler, der forurener mindst – under 0,06 g NOx/km.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.