Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
Af: Esben Skrumsager / d. 17. oktober 2018
Siden slutningen af 1980’erne har de store tyske bilproducenter haft en gentleman-aftalte om, at deres biler som udgangspunkt ikke må køre mere end 250 km/t.
Det er prisen for, at der stadig findes strækninger på Autobahn med fri hastighed.
Hvis det ikke er nok til at tilfredsstille dit adrenalin-niveau, er du måske ikke helt rask i hovedet. Men når de tyske myndigheder tillader “fri hastighed”, skal vi her på redaktionen da ikke være så hellige, at vi vil forsøge at stå i vejen, hvis din drøm er at bryde den magiske grænse ved 300 km/t.
Det er ikke umuligt at finde tyske biler, hvor speedometeret kan presses op på mere end 250 km/t. Dels er det relativt nemt at få ændret eller fjernet begrænsningen. Dels er Porsche eksempelvis ikke en del af gentleman-aftalen, mens blandt andre AMG hos Mercedes og M hos BMW betegnes som selvstændige selskaber, som derfor ikke er underlagt de samme regler.
Men for at være på den sikre side tager vi denne gang udgangspunkt i biler, som ikke er fra vores naboer i syd.
Den elegante Bentley Continental GT står højt på ønskesedlen, og denne model i en unik GT Speed Mulliner-udgave med en monstrøs V12’er og 610 hestekræfter er absolut ingen undtagelse.
De første 100 km/t på speedometeret nås på 4,5 sekunder, og nålen stopper først ved 326 km/t. Hvis der var fri hastighed på de danske motorveje ville du altså teoretisk set kunne køre fra Aarhus til København på ca. 56 minutter.
Du skal dog formodentlig lige lægge et pitstop eller to ind undervejs. De 12 tørstige cylindre giver et teoretiske forbrug på 6,0 km/l. Skræmmer det dig ikke? Så kan du læse endnu mere om bilen og den imponerende mængde udstyr lige her.
Denne sorte Cadillac kan ikke helt følge med Bentley’en, når det kommer til topfarten og antallet af cylindre. Men med otte cylindre og en topfart på 308 km/t er der altså også nok fut under hjelmen til at køre på ferie ned gennem Tyskland i en allerhelvedes fart.
Og så vinder vinder det sorte bæst faktisk (snævert) på brændstofforbruget. Den klarer nemlig 6,5 teoretiske kilometer pr. liter benzin.
LÆS OGSÅ: Køb eller leasing? Se hvad der bedst kan betale sig
Hvis du vil lease bilen, kan du lige nu få fingrene i den for en månedlig ydelse på 2.600 om måneden plus moms. Det kan du læse mere om her på salgsannoncen, hvor der også er flere billeder af bilen og komplet udstyrsliste.
Med et italiensk monster af en familiebil som denne Ferrari kan du faktisk ikke blive meget bedre kørende – hvis du altså vil have en bil, hvor der skal være plads til ungerne på bagsædet.
Med sine 12 vrælende cylindre leverer den knap fem meter lange superbil en Formel 1-oplevelse af en anden verden. Og så er den minsandten også duksen her i samlingen hvad angår brændstofforbrug. Teoretisk set klarer den nemlig 6,7 km/l.
LÆS OGSÅ: Prisfald: Vilde priser på brugte luksusbiler
Det er dog de sportslige præstationer i den sølvgrå Ferrari GTC4 Lusso, der imponerer mest. Blot 3,4 sekunder tager det at nå de første 100 km/t, og topfarten lyder på imponerende 335 km/t. Således ville turen mellem landets to største byer kunne klares på 55 minutter – hvis der var fri hastighed på motorvejene Danmark vel at mærke.
Og lige netop topfarten på bilen er faktisk det parameter, der for nylig sikrede undertegnede en sejr – og dermed en tur bag rattet på bilen – da jeg spillede “bilkort” med Ebbe og Anders. Resultatet kan du se i denne video, som er første afsnit i en længere serie, hvor vi finder nogle af Danmarks vildeste biler.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.