Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Den 12-cylindrede motor har altid været noget helt specielt. En voluminøs motortype med ry for usvigelig balance, kultiveret gang og seriøse kræfter fra de laveste omdrejninger.
V12-motoren er noget ganske særligt, fordi den aldrig har fået samme folkelige udbredelse som V8’ere, V6’er og motorer med fire og tre cylindre. V12’eren er eksklusiv, dyr og forbeholdt et fåtal af bilmærker.
Fremover bliver de få bilmærker til endnu færre bilmærker. Med en ny 7-serie på vej slukker BMW i år endegyldigt for den 12-cylindrede motor. Den nye 7-serie kommer med klassiske benzin- og dieselmotorer med op til otte cylindre, og som plug-in-hybrid, men den nye topmodel ventes at blive den fuldelektriske i7. V12’erens tid hos BMW slutter med den udgående 7-serie.
I 80’erne hang Den Kolde Krig stadig over verden, og hos BMW var der også planer, som kunne forvolde skade hos fjenderne Mercedes-Benz. BMW ville introducere den første 12-cylindrede motor i en personbil siden 2. Verdenskrig.
I 1987 løftede BMW sløret for sin nye 5-liters V12, M70, som fandt plads under hjelmen på den nye 7-serie, som var præsenteret året før. Med 295 hk overgik den 7-serie med R6-motor med mere end 100 hk.
LÆS OGSÅ | BMW iX M60 er lige så stærk som M5 Competition
Hos Mercedes-Benz skabte V12-motoren fra BMW panik. Den nye S-Klasse blev udsat fra introduktion i 1989 til 1991 for at også den kunne bære en V12-motor. Mærket med stjernen udviklede en V12 på hele 6 liter med 394 hk – langt højere ydelse end i M70’eren fra BMW. Mercedes-Benz finder sig ikke i at være trængt op i en krog.
Det er BMW, som først lukker ned igen for V12’eren. Mercedes-Benz fortsætter med sin 6-liters V12. Efter 35 år slutter produktionen af den sidste V12 nogensinde fra BMW. Den 6,6 liter store V12 med 610 hk findes kun i topmodellen M760i xDrive, som allerede er udgået i Europa.
I juni i år producerer BMW den sidste 12-cylindrede motor i mærkets historie. Herfra er det elektrificering, der overtager i de stærkeste og mest prestigefulde modeller.
BMW lader ikke V12’eren udgå uden et ordentligt farvel. Og det bliver lige så eksklusivt som de 12 cylindre lægger op til. Tyskerne producerer, meget passende, 12 styk af M760i xDrive med særligt udstyr og et særligt navn: The Final 12. De sidste 12.
LÆS OGSÅ | XM bliver den første unikke M-model i mere end 40 år
Den lille produktion med The Final 12 går til USA, som er et af de markeder, hvor M760i xDrive stadig sælges. Som om det ikke var nok, at der kun er 12 eksemplarer, så udvælges kunderne til de 12 biler blandt amerikanere, som har gjort lang og tro tjeneste i BMW V12’erens tjeneste. Der kan ikke søges om at blive udvalgt – BMW i USA kontakter de særligt udvalgte, som har mulighed for at købe den 200.000 dollars dyre M760i xDrive The Final 12.
På The Final 12-bilerne er M760i-emblemet på bagklappen udskiftet med et V12-emblem. På motoren, indstigningslisterne og midterkonsollen sidder plaketter med The Final 12-logoet. Midterkonsollen prydes også af teksten “1 in 12”, en ud af 12.
Den 12-cylindrede afskedsmodel er naturligvis proppet til bristepunktet med udstyr. Det største Bowers & Wilkins-lydanlæg, Icon-LED-forlygter med laserlys. De 12 heldige kan selv vælge mellem utallige BMW Individual-farver til både lakeringen og interiøret.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.