Ford Fiesta er ikke helt så populær som konkurrenten VW Polo. Alligevel har den en særlig plads i mange motorjournalister hjerte. Den er nemlig dynamisk i sin måde at køre på. Den er komfortabel og sikker ved normal kørsel, men hvis du presser den lidt og slipper speederen søger den ind i svinget. Den slags dynamik er konkurrenterne fra Volkswagen Group ikke med på i samme omfang.
Det var første grund. Anden grund er absolut rimelige brugtpriser.
Tredje grund er værkstedsregningerne, som også ligger i den billige ende for klassen. På negativsiden tæller et interiør, der i bedste fald kan kaldes friskt og i værste fald rodet. Men alt i alt er en Ford Fiesta et fint brugtkøb.
Den tre-cylindrede Ecoboost motor har fra 100 til 140 hk. Den tilbyder godt moment og fornuftig brændstoføkonomi. Hvis du bare skal være billigst kørende, så gå efter 1,25’eren. Der er også en 1,6 liter diesel. Og som kransekagefigur er den kraftige ST-motor med 182 hk
Hvad skal du kigge efter?
Det bedst kendte problem på Ford Fiesta finder du på Ecoboost-motorerne. Tilslutningerne til kølevand på turboerne ruster, og Ford har malet en del over med maling. Hvis rørene ruster igennem, så koster det ca. 15.000 kr., så hold øje med det.
De tyske synshaller melder om en bil, der ligger lige præcis gennemsnitligt i synsrapporterne. I betragtning af, at Ford Fiesta er en billig bil, så er det ikke dårligt.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.