Kompakt Kia EV3 har premiere om to uger
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 05. juli 2019
Ford Focus er allerede blevet rost til skyerne for sine køreegenskaber. Det er Fords hofret i alle sine biler – dynamik OG komfort på samme tid. Hvis jeg skal kaste lidt ind i den debat, så skal der mindst stå ST-line på bilen, før den kører perfekt. Det er nemlig ikke bare optik. Men grundingredienserne er til stede i alle Ford Focus. Og det skyldes et gammelt Ford (Europa) mantra om at en Ford skal smigre begynderen og belønne eksperten.
LÆS OGSÅ: Prøvekørsel: Mercedes-AMG A35
ST er det som Ford selv kalder Performance Enhanced. Det er den type bile andre vil kalde GTI – altså opgraderede standardbiler. Det er trinnet under ægte performance-biler som Focus RS, Mustang GT500 og den monstrøse Raptor.
Men man skal ikke kimse af ST – der altid har levet op til mottoet ved at gøre den urutinerede til en bedre bilist og den give den trænede et skarptslebet værktøj.
På de snoede franske veje kan jeg ikke helt finde ud af om bilen gør mig til en bedre chauffør, men jeg føler mig belønnet. Under motorhjelmen snerrer en 2,3 liters motor med 280 hk og nok så vigtigt hele 420 Nm. Der er altså masser af overarm. Du behøver med andre ord ikke at piske op i omdrejninger. Men du kan gøre det.
For mig at se er det helt store glansnummer i Ford Focus ST det nye mekaniske spær. Den tidligere version havde kun mulighed for at bremse det spinnende hjul. Nu er der et ægte spær med elektronisk styring, der kan fordele kræfterne mest hensigtsmæssigt mellem forhjulene. Det er især i snævre kurver, hvor vægten ligger på det yderste hjul, at du mærker forskellen.
LÆS OGSÅ: Se billederne: Her er den nye BMW 3-serie Touring
Den måde en forhjulstrækker med spær kan trække ud af en rundkørsel er helt genial. Det føles som om du bliver trukket tættere ind i svinget. Stor tak til Leo Roeck, direktør i Ford Europa, som insisterede på at få spær på bilen. Han fik det også gjort til standard på Ford Focus RS og til en option på Ford Fiesta ST –det SKAL man bare tilkøbe siger han. Jeg kunne ikke være mere enig.
For at få det maksimale ud af en Ford Focus ST, bør du tilkøbe performance pakken. I den finder du justerbare støddæmpere og køreprogrammer, der ændrer oplevelsen af bilen drastisk. (Normal, glat føre, sport og track mode). En fræk detalje i denne pakke er rev match, der giver mellemgas ved nedgearinger – det vænner man sig lynhurtigt til. Derudover får du også røde bremsekalipre og stemingsbelysning i kabinen.
LÆS OGSÅ: Sælg din bil på online bilauktion. Fordele og ulemper
Hvis du vælger stationcar-varianten, så må du kigge langt efter CCD og Drive Modes. Grund: Der er simpelthen ikke plads til mekanikken på stationcar-varianten. Til gengæld er udstødningsrørene nu placeret i siderne, så du kan montere træk på en ST – uanset om det er en 5-dørs eller en stationcar.
Uanset variant er alle bøsninger i undervognen hårdere. Støddæmpere og fjedre er det samme, og spindlerne på forhjulet er helt nye.
Ford Focus ST kommer også med en 2,0 dieselmotor med 190 hk. Den var ikke til præsentationen, men umiddelbart ville jeg tage en ST-line diesel i stedet – hvis der skal ligge en oliebrænder under hjelmen. Der kommer også en automatgearkasse af den traditionelle type. Det er egentlig en 8-trins, men 2. gear er fjernet for at gøre oplevelsen mere sportslig. Uanset hvad så ville en automatgearkasse måske give mening på dieselvarianten – men på benzineren? Not so much.
LÆS OGSÅ: Den bedste Audi til under 300.000 kr.
Listeprisen på Ford Focus ST gør ikke bilen til noget slagtilbud. Startprisen er 474.225 kr. for udstyrsvarianten ST2. Hertil SKAL du lægge 8.350 for Performance-pakken. ST3 udstyret koster næsten 30.000 kr. mere, men det er ikke sikkert, at den giver værdi nok for dig. Den indeholder 19 tommer fælger i stedet for 18 tommer. Full LED-forlygter. Fuld-læder Recaro-sæder. Bakkamera. Farvede bremsekalipre, som du også får i performance-pakken. Du er lidt billigere kørende end Golf GTI, men noget dyrere end Hyundai i30N, som starter ved 419.995 kr. og som har tre års garanti mere.
Ford har løst opgaven med ST på fremragende vis. Det er stadig en praktisk og omgængelig bil, men den har også en kompromisløs side. På den måde er den mere voksen end Fiesta ST. Resten af pakken er stadig flot, men interiør og især instrumentering og betjening er ikke helt på niveau med fx VW Golf. Men for filen, hvor kan Ford bare lave biler, der kører godt.
Motor: 2,3 liter turbo
Ydelse: 280 hk 420 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Topfart: 250 km/t
Brændstoføkonomi: 12,2 liter
Vægte: Køreklar: 1.508/ Total: 2.000 / Påhæng: 1.600
Pris: Fra 474.225 kr.
Motor: 2,0 turbodiesel
Ydelse: 190 hk
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Topfart: 220 km/t
Brændstoføkonomi: 17,9 km/l
Vægte: 1.548 kg/ 2040 kg/ 1.800 kg
Pris: Fra 446.230 kr.
LÆS OGSÅ: Stor oktan-test: Kan bedre benzin betale sig?
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.