Ford viser den helt nye Mondeo, som du aldrig kommer til at kunne købe
Som tak for næsten 30 års tro tjeneste blandt firmabilerne får Mondeo lov at køre videre endnu en generation. Men danskere og andre europæere må kigge langt efter den, for sedanen er kun til for kinesernes skyld
Året var 1993. De første Ford Mondeo begyndte at rulle ud på de danske veje. Det var starten på en succes, som varede i mere end to årtier. Den første Mondeo var alt det, firmabilisten og familiefaderen/-moderen kunne drømme om: futuristisk design, lækre køreegenskaber, masser af sikkerhedsudstyr, moderne motorer.
Den danske Mondeo-vognpark må have kørt ufatteligt mange kilometer som tjenestebiler, familiebiler og alle mulige andre biler. I mange år var en Mondeo det naturlige valg for en firmabilist. I England har man sågar et begreb for det: Mondeo Man – villa, vovhund og Mondeo i indkørslen.
I år tager Ford konsekvensen af, at firmabilisterne i dag hellere vil have en BMW eller måske en højere bil som Fords egen Kuga. Mondeo synger på sidste vers, som er det der sker, når alle holder op med at købe et produkt. Som jeg i sidste uge skrev om, så er klassiske mainstream-sedaner under pres og har været det i årevis (klik herunder for at læse mere). Mondeo har været meget hårdt ramt i lang tid.
Nu bor Mondeo Man i Kina
Ford i USA har allerede for længst trukket Mondeo ud af produktion (Mondeo gik under navnet var Fusion), og her i 2022 er de sidste krampetrækninger i Europa hybridudgaven. Den fås både som sedan og stationcar, men den har ikke indgang til et ladekabel, så den er tæt på at være ligegyldig. Jeg ville aldrig give de mindst 343.000 kr., Mondeo Hybrid koster. Og at dømme efter hvad jeg ser ude på vejene, har andre heller ikke lyst.
Mondeo Man kommer til at leve videre. Han bor bare i Kina, ikke i England eller Danmark. Kineserne elsker stadig sedaner – som statussymboler, som biler til at blive kørt rundt i af en chauffør.
Ford i Kina har i dag præsenteret en helt ny Mondeo. Den ligner lige så meget Mustang Mach-E, som den ligner den udtrådte europæiske Mondeo. Den nye Mondeo er elegant – skabt til “de tech-bevidste og sofistikerede kinesiske købere”, som Ford siger.
En klassisk sedan med Fords nyeste designlinje. Håndtagene popper ud, som de gør på bl.a. den nye Kia EV6.
Den nye Mondeo har pop-ud-dørhåndtag som en Kia EV6, og den er endnu længere end den gamle. Kineserne vil have god plads på bagsædet, når de køres rundt. Jeg ved kun fra billederne, at den nye Mondeo kommer med den fine 2-liters Ecoboost-benzinmotor med 245 hk. Det står på et lille skilt på bagklappen.
Vi danskere skal nok få en form for afløser til Mondeo. Måske i år, måske først i 2023. Selvfølgelig bliver der ikke tale om en sedan, men en crossover. Næppe med 2-liter Ecoboost-motoren, men måske som plug-in-hybrid. Det er den chance, Mondeo har ventet på i årevis, også selv om det er slut med at være sedan.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.