Bilbasen var inviteret til Spanien af Lucid Motors
Der er ikke længere anledning til Breaking News-bjælker, når Danmark bliver et bilmærke rigere. Den kinesiske flodbølge af nye elbiler har punkteret nyhedsværdien. Alligevel har jeg en kløende trang til at ‘rydde forsiden’ med ankomsten af amerikanske Lucid.
Under Bilbasens orange fane havde jeg første gang en Lucid Air mellem fingrene til motormessen i Geneve sidste år. Bilens udformning og opsætning gjorde mig så blød i knæene, at jeg nærmest tryglede californiske Lucid om at komme til lille Danmark.
Om det er min bøn eller blot det faktum, at det danske marked for elbiler er brandvarmt, vil jeg lade dig om at vurdere – men Lucid kommer til Danmark! I den anledning er vi inviteret til Andalusien for at køre første tur i deres 2025-version af modellen Air.

Fra gård til gaffel
Til præsentationer som disse, bliver man normalvis mandsopdækket af ingeniører, der er assisterende projektledere på bærearmens krumning. Det er noget lidt andet med Lucid Motors’ europæiske afdeling.
En lille, udvalgt skare af PR-, marketing- og produktfolk står klar med såvel stor viden om produktet, Lucid Air, men også en mangeårig erfaring inden for den mere etablerede bilindustri. Vigtigst er dog ilden i deres øjne.
Læs også: Test: Med M for Magt i BMW i7 M70
Lucid Motors er med 6.500 medarbejdere intet hobbyprojekt, men sammenlignet med Teslas 125.000 medarbejdere er det klart, at der er behov for bredere kompetencer. Og apropos Tesla, så er grundlæggerne af Lucid tidligere ansatte herfra.


Til præsentationen i det sydspanske ridser de gode folk fra Lucid op, hvilke anstrengelser der ligger bag alt fra batteri og elmotor til LED-forlygter. Og anstrengelserne er frisk i hukommelse, fordi Lucid står for det meste selv: fra gård til gaffel.
Lucid startede under andet navn i 2007 som batteriproducent, hvorfor batteriet naturligvis er fra egen have. Motor, integreret gearkasse, inverter og opladningsarkitektur, der sikrer lynladning med op til 300 kW, er ligeledes egen avl. Ja, selv LED-forlygterne er udviklet og patenteret in-house.
The house er placeret først og fremmest i Newark, Californien, hvor hovedkontoret ligger. Produktionen ligger i Arizona og snart også i Jeddah, Saudi Arabien, mens den Europæiske forretning er samlet i Amsterdam og München.
Da Lucid Air bliver klar til Europa i 2022, er det med introduktion i Tyskland, Schweiz, Holland og Norge. Nu udvides der, så Belgien og Danmark kommer med på listen ud fra den betragtning, at vi er forholdsvist små i areal, befolkning og meget elbilglade.


Op til 1.251 hestekræfter
Med opstart i 2007 lyder Lucid ikke rigtig som et såkaldt start-up, men idéen om bilproduktion opstår noget senere, og først i 2016 får verden første prototype af Lucid Air at se. Bilerne, der holder til test i feriebyen Marbella, er seneste 2025-aftapning.
Helt nøjagtigt er der tale om varianterne Pure, Touring og Grand Touring. Disse er udstyret med batteripakker på henholdsvis 88 kWh, 92 kWh og 117 kWh, der giver vilde rækkevidder på op til 747, 794 og 960 kilometer.
Motorerne er, som nævnt, udviklet af Lucid selv. Faktisk har de én med til præsentationen, som de udsendte produktfolk kunne have haft med i kufferten. Elmotoren yder op til 680 hestekræfter, fylder mindre end en håndbagagekuffert og vejer 74 kilo. Det er vildt nok til, at Aston Martin har lagt beslag på den til deres fremtidige hyper-elbiler.

Lucid Air Pure, Touring og Grand Touring yder henholdsvis 442, 628 og 831 hestekræfter. Den mest hårdkogte Sapphire-variant med 1.251 hestekræfter er desværre ikke med til test i det spanske. Den kører med tre af de hjemmebyggede motorer og klarer sprinten fra 0 til 100 km/t på lige under 2 sekunder.
Kedeligt som det end lyder, så forekommer indgangsvarianten Pure mig langt mere spændende. Med baghjulstræk og en mere overkommelig acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder er den uhørt nøjsom med strømmen. Den bruger 13 kWh pr. 100 kilometer med blandet kørsel takket være en luftmodstandskoefficient på 0.197 cd.
Hvordan er kabinen i Lucid Air?
Kabinen i Lucid Air er rummelig frem for alt, og det er ikke umiddelbart det, man tænker, når man ser den udefra. Trods de 498 cm i længden, så ligner Air en bil, der sætter form over funktion. Den er 194 cm bred, 141 cm lav og ligner noget, Cadillac kunne have bedrevet anno 2025.
Med en akselafstand på 296 cm og en mildest talt imponerende pladsudnyttelse, skabes en kabine, der overgår en Mercedes-Benz S-Klasse med lang akselafstand. Altså, en ministerbil. Faktisk er modelnavnet Air opstået som direkte reference til den luftige fornemmelse i kabinen.




På tværs af varianterne får man 627 liter bagagerum og en enorm frunk på 283 liter, der nemt rummer en hel håndbagagekuffert under gulvet. Man får også bagdøre, der åbner 90 grader, hvilket sikrer gode indstigningsforhold. Praktikken er dog svær at fortabe sig i, da ministerbilsreferencen gør sig gældende for materiale- og byggekvaliteten i lige så høj grad som for pladsforholdene.
Varianterne Touring og Grand Touring er smækfyldt med ægte nappa-læder, ægte træ, ægte aluminium, og det er ægte lækkert. Der er ikke noget i kabinen, der ikke føles instinktivt dyrt og luksuriøst. Taget er beklædt i alcantara, hvis man altså kan spotte taget, da man i Grand Touring får en forrude, der strækker sig til bag nakkestøtterne.
I Lucid Air Pure skrues der lidt ned for charmen. Nok er der træ og aluminium, men her er tekstil i stedet for læder og lys loftsbeklædning i stedet for alcantara. Alt udført på en måde, som om det altid har været meningen, uden at tabe sans for detaljen.






Uanset hvilken variant, man vælger, fås en stor skærm bag rattet på 34”, der er delt op i tre separate enheder. Til venstre betjenes ting som lys, visker og elbagrude, i midten er instrumentering og til højre infotainment.
Infotainmentskærmen er forbundet med endnu en skærm, der findes i midterkonsollen. Denne bruges til bilens mere detaljerede indstillinger, som justering af rat og spejle, assistentsystemer og klimaanlæg. Skærmen i midterkonsollen kan tilmed skubbes tilbage med et tryk på en knap, hvor den giver plads til aflægning. Der er også fysiske knapper til ting som volumen på lydanlægget, temperatur og blæserhastighed.
Hvordan kører Lucid Air?
Hvis der er noget, som nystartede (el)bilproducenter har svært ved, så er det at negle en ordentlig køreoplevelse. Den første Tesla Model S kørte som en våd hund, mens det meste med kinesisk fortegn kun akkurat kan mestre affjedringskomforten på bekostning af alt andet.
Det er noget andet med Lucid Air. Ligesom kineserne, så er komforten helt i top. Faktisk til en grad, så jeg indledningsvist tror, at navnet Air kommer sig af en luftundervogn. Undervognen er adaptiv, men uden luft.


Alligevel stryges ujævnhederne med stor overbevisning, både i Marbella by ved lav hastighed samt på de rå, andalusiske landeveje. Overbevisende er også støjisoleringen, der holder vind- og vejstøj på et absolut minimum.
Den eneste, der skurrer lidt i ørerne, er en elektrisk hvinen, der høres i varianterne med firehjulstræk. Lyden forsvinder heldigvis, når man passerer 80 km/t – og det gør man meget hurtigt.
Det sydspanske bagland har et ambitiøst forhold til fartgrænser, og med 90 km/t på selv kringlede stykker, kan jeg strække ben på Lucid Air. Den bløde komfortorientering forsvinder her som dug for solen med en undervogn, der strammer op og holder bilens bevægelser stabile.

I det hårdeste af tre køremodi, kaldet Sprint, er styretøjet tungt vægtet og ditto bremsepedal. Der er generelt en overraskende mængde feedback, der gør, at man har tillid til at kaste den rigtigt rundt. Grand Touring er nærmest svimlende hurtig, og jeg har ikke nerver til at forestille mig, hvordan Sapphire bevæger sig.
I virkeligheden behøver man dog ikke mere end Pure. Kræfterne er rigelige, og så er vægten lige 200 kilo lavere, hvilket, sammen med baghjulstræk, giver en mere uspoleret køreoplevelse ‘som i gamle dage’.
Prisgæt
Lucid Motors regner med, at de lander i Danmark i slutningen af året – allersenest i første kvartal af 2026. Forbeholdet skyldes, at der er såkaldte ‘strategiske partnerskaber’ der skal på plads først. Om det er en dansk importør, eller hvad det er, må tiden vise, men forhandlingerne er i gang.


Af samme årsag kan Lucid Motors endnu ikke sige meget om de danske priser. Tager man et kig på de norske priser, så starter Lucid Air Pure i 617.000 kr., mens den store Grand Touring starter i 850.000 kr. (omregnet til danske kroner).
Med udgangspunkt i disse vil et forsigtigt, dansk prisgæt ligge på lige omkring en rund million for Lucid Air Pure og op imod halvanden million for Lucid Air Grand Touring. Dyre, men også lækre sager.
DEN FORELØBIGE DOM
Mine forventninger til Lucid Air var nærmest for høje efter mit statiske møde med den sidste år. Alligevel er de indfriet med stor overbevisning, og den kommende amerikaner bør få BMW i7 og Mercedes EQS til at ryste gevaldigt i bukserne.
Bilen bærer tydeligt præg af at være af et ungt mærke. Tilgangen til teknologien er ambitiøs, ikke kun fordi man har valgt at gøre tingene selv, men også fordi man har gjort det godt. Op til 960 kilometer i rækkevidde, op til 300 kW ladehastighed og ned til 13 kWh pr. 100 kilometer – det er tal, der taler for sig selv.
Tag dertil, at bilen ser bragende godt ud, er rummelig, luksuriøs, komfortabel, hurtig og dynamisk, og så gøres der nærmest rent bord. Det eneste, der reelt kan ærgre mig, er, at det hele ikke er sket noget før. Produktionskapaciteten er endnu stadig maksimalt 20.000 biler om året, og Lucid Air vil for nærmeste fremtid stadig være et særsyn på europæiske veje.
Lucid Air Grand Touring
Motor: Elmotor (for og bag) Ydelse: 831 hk/1.200 Nm 0-100 km/t: 3,2 sekunder Tophastighed: 270 km/t Forbrug: 13,5 kWh/100 km Rækkevidde: 960 kilometer Batteristørrelse: 117 kWh Ladekapacitet AC/DC: 22 kW/300 kW Mål (L/B/H): 497/193/140 cm Køreklar vægt: 2.360 kilo Trækvægt: 0 kilo Bagagerumsvolumen: 627 liter (283 liter frunk) Pris: Ikke oplyst Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst