Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er en bestemt ting ved Peugeot E-2008, som er meget ærgerlig. Det er rækkevidden. Den kompakte el-crossover er pæn, lækker, rummelig nok – men 340 kilometer på en opladning er for lidt til, at E-2008 virkelig brager i gennem.
Derfor er det på høje tid, at E-2008 kommer på linje med nyere el-produkter på samme platform fra den store Stellantis-koncern. DS 3 E-Tense og Jeep Avenger var de første med ikke bare en stærkere elmotor, men også et nyt batteri. Et nyt batteri som kun er lidt større, men som giver 66 ekstra kilometer på rækkevidden.
LÆS OGSÅ | Første tur/video: Jeeps Avenger er stor charme i en lille pakke
2008-serien, bestående af udgaver med forbrændingsmotor og en enkelt med elmotor, har med et facelift fået en meget synlig opgradering – og i el-udgaven E-2008 langt bedre konkurrenceevne. Der kommer også, for første gang, en hybrid på programmet.
Et nyt batteri på 54 kWh erstatter i E-2008 det gamle med kapacitet på 50 kWh, og mens 4 kWh synes af meget lidt, er det nye batteri lavet med højere energitæthed og forbedret effektivitet, så 4 kWh giver altså de ekstra 66 kilometer WLTP-rækkevidde.
Elmotoren er også ny og mere effektiv i omgangen med strøm, og den er samtidig stærkere. Med 156 hk vil der være mere skub i E-2008 end i den gamle med 136 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 408 – et lige, men også skævt nummer
Men Peugeot har ikke kun tænkt på at forbedre den elektriske udgave af 2008. Stellantis har udviklet et nyt hybridsystem med en helt ny benzinmotor, en lille elmotor, 48 volt-system og en ny dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin. Motorydelsen er 136 hk, men det mest interessante er, at Peugeot oplyser, at 2008 som hybrid bruger 15 procent mindre brændstof end ikke-hybriden – og 50 procent af tiden under bykørsel vil man kunne køre på strøm.
Peugeot har med faceliftet beholdt de eksisterende motorvarianter. En benzinmotor med tre cylindre og slagvolumen på 1,2 liter fås med 100 eller 130 hk (130 hk med mulighed for 8-trins automatgear. Dieselmotoren på 1,5 liter har fire cylindre, 130 hk og 8-trins automatgear.
Frontdesignet er det, designerne har gjort mest ud af at ændre, og 2008 har da også fået en væsentlig større grill, som ligger tæt opad den, man kan se på 308, 408 og den faceliftede 508. Det nye logo er på plads i grillen, og 2008-skiltet over grillen kommer med en ny skrifttype.
Som på den seneste 508 er der også på 2008-serien en ny lyssignatur, som Peugeot kalder den. Tre “vertikale lys-kløer” er fremhævet i sorte elementer i forkofangeren, og den signatur er standard. Vi formoder, at LED-forlygter nu også er standardudstyr i selv den billigste 2008.
Topmodellen GT kommer med en udvidet udgave, hvor kløerne fortsætter op i LED-forlygterne.
LÆS OGSÅ | Vildt redesign til Peugeot 508
Det kræver en lidt større lup at finde ændringerne i kabinen, men der er nogle væsentlige forskelle. Gearvælgeren er nu gjort til en lille knap, og der er en mindre forhøjning foran den til at hvile hånden på.
I den gamle 2008 måtte købere af basisudgaven Active nøjes med et infotainmentsystem med 7″ touchscreen. Nu har alle 2008 en 10″ skærm. Instrumenteringen i Active er stadig den klassiske type med analog-ure, men i Allure og GT er instrumenteringen fulddigital og med nyt design.
Brugte Peugeot E-2008 og 2008 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Peugeot E-2008 og 2008 til salg på Bilbasen
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.