Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Mange bilproducenter kalder deres modeller for ikoniske – og mange af dem har meget lidt at have det i. Når Volkswagen kalder sin Golf for et ikon, så er der noget om snakken. Den var ikke først i sin klasse, men den etablerede et helt segment og var i årtier ledestjernen i sin “egen” klasse – Golf-klassen.
Det ligger i fortiden, at Golf var en ledestjerne. Den 8. generation, som har været markedsført siden 2020, var på flere måder begyndelsen til stjernens fald; Golf 8 er belastet af et betjeningsmæssigt mareridt i kabinen, få deciderede fremskridt og premieren på den elektriske ID.3 på nogenlunde samme tidspunkt.
LÆS OGSÅ | Volkswagen laver Golf om til en elbil
I Danmark er Golf gået fra populær folkemodel til at blive solgt i langt færre eksemplarer end Cupra Leon, Kia Ceed, Mercedes A-Klasse og Toyota Corolla.
Hvis der kommer en helt ny generation Golf, så bliver den elektrisk, så efter nummer 8 er det slut med Golf, som vi kender den. Der går dog nogle år endnu, sandsynligvis frem til 2028, så et facelift til midten af 8’erens liv er lige på trapperne.
På et tidspunkt i løbet af de første måneder af 2024 viser Volkswagen den faceliftede Golf, og det første tegn på den er det mørke billede, du ser i toppen af artiklen. Det er så mørkt, at det er svært at sammenligne med den nuværende Golf på billedet med de tre biler i grå, gul og hvid, men det er muligt alligevel at få noget ud af billedet.
Øverst i billedets venstre side er der et glimt af en tagræling, som fortæller, at det er Golf Variant – familiens stationcar – vi kigger på. Måske mere interessant, og i hvert fald mere åbenlyst, er det lysende VW-logo. Det bliver nok ikke standard, men det bliver en mulighed at vise den mørke omverden, at her kommer et produkt fra VW.
LÆS OGSÅ | Volkswagen går elektrisk med GTI
Der bliver mindre justeringer af designet. Det er ikke til at se på det mørke foto, men vi har set det på spion-billeder af Golf 8,5, som faceliftet kaldes. Forlygter og kofangere står til små ændringer, og forlygterne fås sandsynligvis i en endnu mere avanceret LED-version end hidtil.
Det største vendepunkt med faceliftet kan vi forvente i kabinen. Den infotainment-tunge betjening af en masse funktioner reduceres, og forhåbentlig ruller Volkswagen nogle gode, gammeldags knapper ud. Det ville hjælpe rigtig meget på den forvirrende opbygning. Materialerne får uden tvivl også en opgradering.
Golf 8 laves med 1-liters trecylindret benzin-turbomotor, 1,5-liters benzin-turbomotor og med 2-liters dieselmotor – og som GTI og R med 2-liters motor. Der er også plug-in hybrider (eHybrid og GTE) med 1,4-liters motor. Om alle udgaver overlever faceliftet, er endnu ikke til at sige, men det skulle være sikkert at plug-in hybriderne får en 1,5-liters motor, som også de nye udgaver af Passat Variant og Tiguan har fået.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.