Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye elbil E:Ny1 fra Honda starter højere end konkurrenten Kia Niro EV, og den har samtidig kortere rækkevidde. Priserne strækker sig fra 372.200 kr. til 403.200 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Går vi et år eller to tilbage, havde en pris på cirka 375.000 kr. for en kompakt elektrisk crossover med omkring 200 hk og en rækkevidde på lidt over 400 kilometer været okay. Hverken mere eller mindre. Bare okay.
I dag er der så mange muligheder i det prisleje, for slet ikke at tale om i prislejet under det. At Honda så vælger at lancere sin nye E:Ny1 – en elektrificeret udgave af HR-V – til mindst 372.200 kr. lover på ingen måde godt for bilens fremtid i Danmark.
LÆS OGSÅ | Ny Honda CR-V og ZR-V køreklar inden 2024
Den nye Honda med det kryptiske navn (jeg hører gerne fra nogen der ved, hvordan navnet udtales) har umiddelbart intet, der rykker ved den nuværende standard for elbiler. Tværtimod. Det elbilen yder er i bedste fald gennemsnitligt – i værste fald under gennemsnittet.
Gennemsnitlig er elmotorens ydelse på 204 hk og 310 Nm. Under gennemsnittet er en rækkevidde på 412 kilometer fra et forholdvis stort batteri (68,8 kWh), som skyldes at drivlinjen tilsyneladende ikke er effektiv nok: Forbruget er højt med 18,8 kWh for hver 100 kilometer. Og direkte uforståeligt for en helt nyudviklet elbil er den maksimale ladekapacitet på kun 78 kW ved en DC-lader. Det vil tage i gennemsnit 45 minutter med optimal og maksimal ladeeffekt, som man sjældent kan regne med at opnå, for at gå fra 10-80 procent på batteriet.
Der er to muligheder med den nye elektriske Honda. For 372.200 kr. leverer Honda sin E:Ny1 som Elegance med adaptive LED-forlygter, 18″ alufælge, adaptiv fartpilot, 10,2″ digital instrumentering, 15″ touchscreen til infotainmentsystemet, nøglefri betjening, trådløs mobilopladning, indtræk i kunstlæder og el-justering af førersædet.
Mulighed nummer to koster 31.000 kr. mere. Opgrader til Advance-varianten til 403.200 kr., og der følger panoramaglastag, el-betjent bagklap, varme i rattet, 360 graders kamera og parkeringsassistent.
LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona EV med 490 km rækkevidde
En god portion udstyr i begge versioner. Men igen, ikke noget der hæver E:Ny1 over konkurrenter, der ligger tæt på i ydelse, men overgår den i rækkevidde og underbyder den i pris. I samme klasse bliver Kia Niro EV med 204 hk og en rækkevidde på 460 kilometer svær at slå – den starter i 344.900 kr., og pakket med udstyr ligger den i 379.900 kr.
Den nye Hyundai Kona er på vej. Med et batteri der er mindre end i E:Ny1, med en kapacitet på 65,4 kWh, står den indtil videre til en rækkevidde på 490 kilometer. Endnu ingen priser på den.
Det der for alvor må give Honda-forhandlerne i Danmark grå hår i hovedet er, at større elbiler med længere rækkevidde koster stort set det samme som E:Ny1. Jeg behøver slet ikke nævne den, Tesla Model Y (382.490 kr. med 455 km rækkevidde), men gør det for en sikkerheds skyld, og så er der VW ID.4 Pro Active med 204 hk og 527 kilometers rækkevidde til 394.995 kr. Av, siger jeg bare.
LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV
Jeg kan ikke vide, om Honda E:Ny1 er en fantastisk og imponerende elbil, der giver mere mening i virkeligheden end på papiret. Jeg ved, at der skal meget til, før den kan leve op til prisen, og jeg finder ud af om tre uger, når jeg prøvekører den for første gang, hvordan tingenes tilstand virkelig er.
Brugte biler fra Honda til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Honda til salg på Bilbasen
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.