I10 fylder ikke meget, men mikrobilen er uhyre vigtig for Hyundai i Danmark. I andet halvår af 2023 kommer den til landet med friskt design og nyt udstyr.
Fra et dansk synspunkt er det svært at forstå, at de fleste bilproducenter har opgivet mikrobilerne; Skoda Citigo, Citroën C1 og Peugeot 108 er blandt de forsvundne. I Danmark køber vi nemlig mange af dem, fordi de stadig fås til fornuftige penge og i 2022 var Toyota Aygo X den fjerde mest indregistrerede nye bil.
Tre pladser længere nede kom en anden mikrobil: Hyundai i10. Med over 2.500 eksemplarer viser i10 (og Aygo X med over 3.100 eksemplarer), hvor stort behovet er for mikrobilerne i Danmark.
Hyundai har ikke fået den dumme idé at aflive sin mikrobil. Tværtimod. I løbet af 2. halvår i år kommer en opdateret i10 på markedet, og den har både forfinet design og nyt udstyr med til danskerne.
Der er gået til designet med små midler
Den nuværende i10 stammer fra 2019 og har således snart fire år på bagen. Men tiden har været god ved designet, så Hyundai har kun lavet meget små ændringer. Det er helt forventeligt i forhold til en mikrobil, for hver eneste krone tæller, både i udvikling og når det kommer til den pris, kunderne betaler.
Vi bemærker primært de fire nye LED-kørelys i hver side af fronten. Før sad der i hver side en rund skive, der mindede meget om de LED-spots, mange har i loftet i køkkenet eller badeværelset. Det nederste luftindtag har nu indlæg med tynde bjælker i stedet for firkantede felter, og to nye farver er på tapetet: Meta Blue og Lumen Grey.
Det er ikke til at se på billederne, men i10 kan nu fås med noget så fint som el-klapbare sidespejle.
De skotskternede sæder er en del af Purple-pakken – den lilla pakke. Den kommer også med lilla indlæg i luftdyserne og lille syninger. Ny 4,2″ digital instrumentering er standard
Digital instrumentering og nye sikkerhedssystemer
To gennemprøvede motorer tilbydes i den faceliftede i10, og i Danmark vælger kunderne stort set udelukkende den svageste af dem. Det er en 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 67 hk som gør, hvad den skal. Vi håber, at Hyundai-importøren kan holde de nuværende priser fra 132.995 kr. i ro (automatgear – en manuel gearkasse med skifterobot – koster 15.000 kr. ekstra).
Der er et stort prishop op til N Line-varianten med 1-liters turbomotor med 100 hk. Den er sjov og giver en på alle måder frisk mikrobil, men da den nuværende i10 koster 181.990 kr. i den konfiguration, bliver den fornyede næppe billigere.
Standard i 2023-udgaven af i10 bliver en ny digital instrumentering med en lille skærm på 4,2″, og der bliver også mulighed for stemningsbelysning i kabinen.
Forbedret nødopkaldssystem, udvidelse af det automatiske nødbremsesystem med cyklistgenkendelse og netbaseret kortopdatering af det integrerede navigationssystem er vigtige nyheder.
Kun få danskere har hidtil valgt N Line-versionen med 100 hk. Den er fed, men den koster også mindst 182.000 kr., og den fornyede bliver næppe billigere
Børneforældre og hundeejere vil sætte pris på et påmindelsessystem, der dækker bagsædet. Hvis bagdøren har været åbnet, før bilen satte i gang – eller undervejs på turen – får man en påmindelse med lyd og meddelelse i instrumenteringen om at huske at tjekke bagsædet.
Det er store sager i en af de mindste biler på markedet, og det viser, at Hyundai stadig tager kunder med lille kørselsbehov eller stram økonomi alvorligt.
I løbet af 2023 får også søstermodellen til i10, Kia Picanto, et facelift med lignende opdateringer.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.