Flotte floder, smukke skove og summende storbyer kan alt sammen findes lige på den anden side af grænsen. Men hvad skal du være opmærksom på, før du og familien rammer Autobahn? Vi giver dig nogle gode råd til kør-selv-ferie i Tyskland.
Færdselsreglerne i Tyskland minder på mange områder til forveksling de danske færdselsregler. Alligevel er der nogle regler, som du skal være opmærksom på, før du siger Auf Wiedersehen og lægger Danmark bag dig.
Skulle du gå hen og overtræde nogle af de regler, som vi beskriver i det følgende, skal du vide, at det tyske Polizei kan udstede bøder over 35 euro på stedet. De kan også kræve 35 euro betalt med det samme som sikkerhed for større bøder. Så læs med og undgå bøder.
Nødkorridorer
Danskerne er generelt gode til at advare andre bilister med havariblink, hvis der opstår kø på motorvejen. Det samme skal du gøre, hvis du befinder dig i en kø på den tyske Autobahn.
På tyske motorveje med mindst to baner skal du sammen med de andre bilister skabe en nødkorridor, hvis der opstår kø, så udrykningskøretøjer kan komme frem.
Nødkorridoren skabes ved, at biler i venstre vognbane holder så langt til venstre som muligt, mens bilerne i højre vognbane holder til højre – dog uden at optage nødsporet.
På den måde skabes en farbar korridor i midten af motorvejen, som tyske udrykningskøretøjer i højere grad benytter end nødsporet. Orienter dig derfor mod midten af motorvejen under kø, hvis du hører udrykning i det fjerne. Det er noget, man lige skal vænne sig til, da danske udrykningskøretøjer primært bruger nødsporet ved kø.
Husk også at blive i bilen ved kø – også selvom den er stillestående. Du kan blive straffet med bøde, hvis du stiller dig ud på kørebanen.
Hold din vognbane
I Tyskland er det lovpligtigt at holde sin vognbane helt frem til en sammenfletning.
Hvor dette er ”common sense” for mange i Danmark, er det ikke noget du kan straffes for at bryde. Men det kan du altså i Tyskland, så hold din vognbane indtil sammenfletningen sker naturligt.
Fart frister på Autobahn
De mange strækninger uden hastighedsbegrænsning på Autobahn frister de fleste til at smide klampen i bund – omend bare for en stund.
Det gør først og fremmest, at du skal være meget opmærksom, før du lægger dig i overhalingssporet. Ved 250 km/t forvandles en prik i bakspejlet lynhurtigt til en blinkende BMW, der er faretruende tæt på din kofanger, og så er det med at trække ind.
Hvis du selv fristes til at køre lidt stærkt, skal du vide, at de tyske myndigheder anbefaler en maksimal hastighed på 130 km/t trods den frie hastighed. Kører du mere end det og er impliceret i et uheld, skal du kunne bevise, at det ikke var farten, der var årsagen.
Så selvom du ikke kan få en bøde for at køre stærkt på Autobahn, er høj hastighed alligevel en stor faktor i bødestørrelse og ansvarsplacering, hvis uheldet er ude. Så det er værd at tænke sig om en ekstra gang, før man lægger sig ud med de tunge tyskere i overhalingsbanen.
Vinterdæk i vintervejr
Byder din kør-selv-ferie til Tyskland på sne og ski? Så skal du vide, at det i nabolandet er lovpligtigt at køre med vinterdæk eller helårsdæk, når det er vintervejr.
I januar 2018 trådte der nye regler i kraft, der gør, at både vinter- og helårsdæk skal være mærket med et bjerg- og snefnugsymbol. Disse symboler betyder, at dækket er specifikt udviklet til vinterkørsel.
Da det er forholdsvist nye regler, er der en overgangsperiode til 2024, hvor det stadig er lovligt at køre med almindeligt M+S mærkede dæk (mudder + sne).
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.