Test: Opdateret Mercedes-Benz GLB med plads til både børn og betjente
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Elbiler er dyre, og den nuværende krise og usikkerhed i verden gør, at de fleste elbiler nu er mange tusinde kroner dyrere end for bare et halvt år siden. En af de mindste elbiler på markedet, Peugeot e-208, er tæt på at ramme 300.000 kr. i selv den billigste udgave – 289.990 kr.
Det kan sætte en stopper for udbredelsen af elbiler, i hvert fald i en periode; små og kompakte elbiler som e-208 og VW ID.3 rammer ikke længere danskere på samme måde. De er for dyre for mange potentielle kunder.
LÆS OGSÅ | MG sætter jagten ind på VW ID.3
Der er lys forude, for MG har sin nye MG4 Electric på vej til Danmark (premiere i starten af vinteren), og hvis prisniveauet i Storbritannien er en indikator, bliver priserne opsigtsvækkende lave.
I Danmark kan man forudbestille den nye MG4 Electric, men priserne er et åbent spørgsmål. I Storbritannien er den nye elbil allerede på markedet, og priserne starter ved 25.995 pund, som svarer til cirka 229.000 kr.
Prisen gælder en SE-model med 170 hk, baghjulstræk og det lille batteri på 51 kWh, som giver en WLTP-rækkevidde på 350 kilometer. 17″ alufælge, adaptiv fartpilot, læderrat, aut. klimaanlæg, 7″ digital instrumentering og infotainment med 10,25″ touchscreen er standard.
LÆS OGSÅ | Test: MG5 er det bedste elektriske tilbud lige nu
SE Long Range med 68 kWh-batteri, 204 hk (rækkevidde 450 kilometer) og samme udstyrsniveau koster cirka 251.000 kr. (28.495 pund) og den fuldt udstyrede Trophy Long Range (samme batteri og ydelse som SE Long Range) koster cirka 278.000 kr. (31.495 kr.).
I Storbritannien koster VW ID.3 58 kWh med 204 hk fra cirka 319.000 kr. (36.195 pund), og der er altså 100.000 kr. ned til billigste MG4 Electric. Der er cirka 70.000 kr. fra billigste ID.3 til MG4 Electric Long Range.
Det er ren spekulation, hvad den nye MG skal koste i Danmark. Men ved at se nærmere på de øvrige MG-modeller og priserne i både Storbritannien og Danmark, er der håb for, at MG4 Electric også hos os bliver en prisbasker.
I Storbritannien koster den billigste udgave af den kompakte ZS EV (51 kWh batteri, rækkevidde 320 kilometer) cirka 260.000 kr., og i Danmark koster den 264.999 kr.
Den nye MG5 Electric, den elektriske stationcar, fås i Danmark fra 294.999 kr. Briterne betaler cirka 273.000 kr. for samme bil.
MG4 Electric er i Storbritannien langt billigere end både ZS EV og MG5 Electric, på trods af dens helt nye platform.
LÆS OGSÅ | NIO jagter Tesla – første elbil klar i oktober
En sammenligning mellem britiske og danske priser på bl.a. BMW i4, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og Ford Mustang Mach-E viser, at der priserne i de to lande generelt ligger tæt. Nogle modeller er lidt billigere i Storbritannien, men selv en pris fra 250.-270.000 kr. i Danmark på den nye MG4 Electric vil være imponerende lav.
MG har endnu et es i ærmet for den nye 4’er: I 2023 kommer den med to el-motorer, firehjulstræk og en ydelse på hele 450 hk.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.