Elektrisk Opel Frontera kan blive en prisbasker
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den store E-Klasse er stadig en guldrandet forretning for Mercedes, og selv om E-Klasse har fået en elektrisk fætter i samme klasse – EQE – tiltrækker den klassiske sedan stadig mange danske kunder, særligt firmabilister, til Mercedes.
I 2022 var det næsten dobbelt op på nye E-Klasser i Danmark i forhold til EQE (858 mod 454 styk). Mens det hurtigt kan, og sikkert også vil, rykke sig i elbilens favør, er der i den grad grund til at have E-Klasse i modelprogrammet.
LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted
Det ville ikke skade med en ny E-Klasse, for vi har set på den samme siden 2016. Den holder sig pæn med sit klassiske ydre, men interiøret er langt fra nyere Mercedes-modeller.
Og her er den så, den nye E-Klasse. Større, med fornyet design og med masser af nyt udstyr. Og så er der plug-in hybrider, som kan køre op til 115 kilometer på el på en opladning.
Det ville være en overdrivelse af de helt store at sige, at Mercedes har rystet design-posen. Den nye E-Klasse er, ikke at vi havde forventet det på nogen anden måde, et miks af C-Klasse og S-Klasse. Klassisk, elegant og uden den mindste nytænkning i designet. Play it safe – kunderne virker til at være glade for, at Mercedes har den indstilling.
Mercedes vover med elbiler, og mens EQE har et design og proportioner, som skiller vandene, er den nye E-Klasse, ganske enkelt, en pæn bil. En enkelt, subtil tilnærmelse til elbilerne er den sorte ramme omkring grillen op mod lygterne.
LÆS OGSÅ | Mercedes-Maybach EQS SUV – elektrisk overklasse
Elbilerne fra Mercedes har stjernen stort slået op i grillen, men E-Klasse kan fås med den store centrale stjerne eller den lille “svævende” stjerne på motorhjelmen. Den svævende sidder på udstyrsvarianten Exclusive Line, den centrerede på AMG Line.
Den nye E-Klasse holder sig under 5 meter i længden; den vokser cirka 1,5 cm til 495 cm. Interiøret er kommet med ind i den nye tid med større skærme, og som i EQE-/EQS-familien fås MBUX Hyperscreen med tre skærme, inklusive en til forsædepassageren – her holdes instrumenteringen dog ude af det fælles glaspanel. Et mere simpelt layout med digital instrumentering og fritstående touchscreen er dog standard.
Ingen ny E-Klasse uden en stationcar. Som så ofte før, hvis da ikke ved alle tidligere lanceringer af en ny E-Klasse, er det sedanen, der først kommer i rampelyset. Den har fans over hele verden, mens E-Klasse stationcar primært er et europæisk fænomen. Der går næppe mere end et par måneder eller til efter sommerferien, før vi ser den nye E-Klasse som stationcar.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-Benz GLC er tysk evolution, når det er bedst
Hvad vi ikke kommer til at se er direkte afløsere for de to øvrige E-Klasse-varianter, coupé og cabriolet. Mercedes er i gang med at luge ud i modelprogrammet, og i stedet for en coupé og en cabriolet i både C- og E-størrelse, vil de i stedet smelte sammen til en fælles model – som i 1990’erne med CLK-modellerne.
Ved markedsintroduktionen senere i år, og før vi helt sikkert ser en række AMG-modeller, kommer E-Klasse på markedet udelukkende med firecylindrede motorer. Og går det som i E-Klasse, vil selv AMG 63-versionen blive en firecylindret plug-in hybrid.
Dieseludgaven E 220 d med 2-liters motor og 197 hk fås med baghjulstræk eller firehjulstræk, mens benzinudgaven E 200 med baghjulstræk har 204 hk at gøre godt med. Det er dog plug-in hybriderne, som vil fylde i Danmark.
LÆS OGSÅ | BMW i5 er din nye og 100 procent elektriske 5-serie
Der er to plug-in hybrider med fra start (to benzin – endnu ingen diesel), og E 300 e med baghjulstræk og 313 hk er den, der kører længst på en opladning. Batteriet er stort (og tungt) med en kapacitet på 25,4 kWh, så rækkevidden på el i E 300 e er mellem 97-115 kilometer. Med firehjulstræk lider rækkevidden kun marginalt: 95-109 kilometer.
Topmodel i programmet er i starten plug-in hybriden E 400 e 4Matic med 381 hk. Rækkevidden er 95-109 kilometer.
Den nye E-Klasse får ikke lov at stå i rampelyset som klassens nyeste i ret lang tid: Den nye BMW 5-serie bliver præsenteret i løbet af de næste seks måneder, og Audi arbejder på et facelift til A6.
Brugte Mercedes E-Klasse til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mercedes E-Klasse til salg på Bilbasen
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.