Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Peugeot PR
På Bilbasen er vi ikke for fine til at indrømme, når vi tager fejl. Da vi kørte første tur i den nye Peugeot E-3008 for blot et par uger siden, anslog vi, at startprisen ville ligge i omegnen af 350.000 kr. Heldigvis for franskmanden er den danske startpris sat noget lavere.
Peugeot E-3008, der er klar til det danske marked allerede i juni, starter nemlig i 329.990 kr. Det placerer den prismæssigt tættere på storkonkurrenten Renault Scenic E-Tech, der har et mindre batteri i indgangsvarianten med en startpris på 309.990 kr.
Peugeot E-3008 fås i to udstyrsniveauer: Allure til 329.990 kr. og den topudstyrede GT til 359.990 kr.
Indgangsvarianten Allure ligner ikke en prissnyder, der skal lokke folk i butikken med store udstyrsmangler. Man får nemlig udstyr som bakkamera og parkeringssensorer, LED-forlygter, 19-tommer alufælge, PEUGEOT i-Cockpit® med to 10″ skærme. Allure-modellerne får desuden enkeltfarvet lak udvendigt og kunstdellæder indvendigt.
Rykker man op i klassen til GT, får man selvsagt noget mere udstyr. Her fås udstyr som 20-tommer alufælge, Pixel LED-forlygter, elektrisk bagklap, opvarmede forsæder og rat, smartphone-oplader, nøglefri adgang samt én stor 21″ skærm i stedet for to seperate. I GT får man også de konfigurerbare i-Toggles i midterkonsollen med digitale ikoner til betjening af bilen. Peugeot E-3008 GT kommer i tofarvet maling med sort tag og Alcantara/kunstdellæder indtræk.
Peugeot E-3008 er bygges på Stellantis´ længe ventede STLA-platform og vil indledningsvist blive lanceret med forhjulstræk, 210 hk, 73 kWh batteri og 525 km i rækkevidde. Senere kommer en kvikkere Dual Motor med 320 hk og en rækkevidde på tilsvarende 525 km samt en Long Range-variant med 230 hk og et større 98 kWh batteri med helt op til 700 km i rækkevidde.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.