Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Toyota er en af de få producenter, som arbejder med hele paletten af drivmidler og -linjer. Hybrider og plug-in hybrider, elbiler og brintbiler. Der er på den måde ingen klar overgang til 100 procent elektriske biler hos japanerne, hvilket lige nu er en meget god plan.
Vores test af den første masseproducerede elbil fra Toyota afslører, at rækkevidde og forbrug er stærkt problematiske.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag
Det kan derfor virke som en lettelse for de mange danskere, som har købt en C-HR, at der i løbet af et år eller halvandet kommer en ny C-HR – og at den ikke kommer som elbil.
C-HR fortsætter som hybridbil, men ikke kun som hybrid med et “lukket” system, hvor det er bremseenergi, der lader batteriet op. For første gang vil C-HR kunne fås som plug-in hybrid.
Den anden generation C-HR, som størrelsesmæssigt forbliver en kompakt crossover, viser sin grundform med billeder af den nye konceptbil C-HR Prologue. Der er meget i formen, som går igen fra den første C-HR, men der er også nye elementer, som klart er inspireret af BZ4X og den nye Prius.
Den kommende C-HR forventes at dele hybridteknologi med den nye Prius, og det vil give en plug-in hybrid med 2-liters benzinmotor, elmotor og 223 hk.
Rækkevidden på strøm bliver næppe så god som i den strømlinede Prius, som skulle komme over 90 kilometer på en opladning. Men 70-80 kilometer burde være niveauet, som er pænt i forhold til konkurrenterne.
LÆS OGSÅ | Toyota Prius som du aldrig har set den før
I modsætning til den nye Prius, som i Europa kun vil kunne fås som plug-in hybrid, kommer den anden generation C-HR som almindelig hybrid. Det er sandsynligvis det seneste nye system, som sidder i Corolla Cross Hybrid, med 2-liters motor og 197 hk.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.