Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Af: Simon Hallenslev / d. 18. februar 2021
Længe har Nissan Qashqai ligget i spidsen af nybilsalget i Danmark. I 2019 blev den Danmarks bedst sælgende bil med 7.325 solgte eksemplarer og fjerde bedst sælgende i 2020 med 4.802 solgte eksemplarer. I alt er Qashqai solgt i 36.000 eksemplarer herhjemme siden introduktionen i 2007.
Nu er Nissan klar til at tage førstepladsen tilbage med tredje generation af Qashqai, som ikke alene er blevet væsentligt skarpere at se på men også har fået en helt ny platform, hvor to spritnye drivlinjer medfølger. Det er næppe nogen overraskelse, at disse drivlinjer er elektrificeret.
Den nye Qashqai kommer dermed med som 12V mild hybrid samt med et såkaldt ’e-Power’-system, som betyder, at bilen udelukkende drives af en elmotor, mens batteriet oplades af forbrændingsmotoren.
Mens den nye Nissan Qashqai både er blevet større og flottere at se på, er den største nyhed nok e-Power-drivlinjen. En hybriddrivlinje uden stik, der får teknologi fra den elektriske Nissan Leaf, som har kørt på de danske og europæiske landeveje siden 2010.
Med dette system udstyres Qashqai med et batteri med en integreret motor på 1,5 liter med 190 hk, der oplader batteriet. Herudover er bilen udstyret med en generator, inverter og en elektrisk motor på 140 kW.
LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening
Det betyder altså, at Qashqai køres som en elbil og udelukkende er drevet af den elektriske motor, mens batteriet lades op af den integrerede forbrændingsmotor. Derfor er der ingen stik og ingen behov for at lade bilen op, trods den drives af en elmotor.
Varianterne med 12V mild hybrid udbydes med 140 hk og 158 hk fra en 1,3-liters benzinmotor. Qashqai med 140 hk fås med forhjulstræk og en manuel gearkasse med seks trin, mens varianten med 158 hk fås med både forhjuls- og firehjulstræk og ny automatgearkasse.
Den nye Qashqai-platform hedder CMF-C, og er et resultat af den strategiske alliance, som Nissan, Renault og Mitsubishi indgik i 2018. Det er en platform, der giver en række håndgribelige fordele, sammenlignet med den gamle Qashqai-platform, og som vi samtidigt får at se i fremtidige modeller fra de tre bilmærker.
Den nye Nissan Qashqai kommer til at fylde lige så meget på landevejen som den gamle, men bliver mere rummelig grundet den nye platform og konstruktion. Derudover er den nye platform 41% stivere, hvilket bør give bedre køreegenskaber.
Både platform og konstruktion er også lettere i den nye Qashqai, hvor der eksempelvis er sparet 2,6 kg alene på bagsmækken, som er lavet af en kompositmateriale. For- og bagdørene, forkofanger og tag er nu lavet af aluminium, der giver en samlet vægtbesparelse på 21 kg.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.