Facelift til VW Golf kommer med mere end bare små ændringer. Rat med ægte knapper, nyt infotainmentsystem med nemmere betjening – og ChatGPT, som man kan have en samtale med.
Volkswagen har lovet, at den til dels hovedrystende ringe betjeningslogik i mærkets biler skal blive bedre. Det er en start, at den nye ID.7 har fået baggrundsbelysning i touch-panelet ved infotainmentskærmen, men det bliver endnu bedre i den faceliftede Golf.
Den 8. generation Golf afsløres med ændringer i februar. På elektronikmessen CES i Las Vegas er der allerede lukket op for nogle af ændringer, og de ses på en let kamufleret Golf GTI. Det er måske en lille ting, men i hverdagen kan det gøre mange ting lettere: Golf får et rat helt uden irriterende touch-flader. Helt almindelige, velfungerende knapper.
Fra mærkets nyeste modeller rykker et nyt infotainmentsystem ind i Golf, og det kommer ikke alene med en større skærm, men også med langt flere genveje til funktioner – og med et område i bunden af skærmen, der bruges fast til klimaanlæg og sædevarme. Herunder er det interiøret i den nuværende Golf GTI til venstre (første billede) og til højre (andet billede) interiøret i den faceliftede Golf GTI.
Meningsfulde samtaler med den kunstige intelligens
Golf GTI og resten af Golf-modelprogrammet udsættes ikke for store ændringer af det ydre design. Faceliftet vil dog inkludere ændringer af lygterne (og flere funktioner) og kofangerne.
Volkswagen ruller ikke kun håndgribelige ændringer ud, men også en vigtig ændring, som man ikke kan se. Den faceliftede Golf, ID.7 og de nye udgaver af Passat Variant, Tiguan, ID.3, ID.4 og ID.5 udstyres med det omdiskuterede ChatGPT. Den kunstige intelligens er en del af Volkswagens talestyringssystem, IDA.
Med IDA kan man styre eksempelvis infotainmentsystem og klimaanlæg, mens ChatGPT er en udvidelse, der konstant lærer nyt og samtidig bruger information fra den kunstige intelligens’ database. ChatGPT tager, så at sige, over, når IDA kommer til kort.
Volkswagen oplyser, at ChatGPT fremover vil kunne bruges til komplicerede spørgsmål og berigende, meningsfulde samtaler, mens man er på farten, og meget mere kommer til.
IDA med ChatGPT bliver standard fra andet kvartal i en række af Volkswagens modeller. ChatGPT kræver ikke, at man opretter en ny konto, og ChatGPT er fuldt integreret i IDA-talestyringssystemet, så man vil ikke mærke forskel på, om det er ChatGPT eller IDA, der udfører opgaver eller svarer på noget.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.