Kompakt Kia EV3 har premiere om to uger
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Artiklen er opdateret 3. januar 2024 med kommentar fra Renault Danmark
Som nybilskøber skal man være vaks ved havelågen. Priserne på nye biler hopper op og ned, og her i 2024 ser det ud til, at de fleste hopper en vej – nemlig nedad. Det er godt for nye købere, men ikke så godt, hvis man har købt til den høje pris.
I november satte Renault en kampagne i søen med to måneders rabat på Megane E-Tech Electric. Elbilen kunne man, i visse udgaver, spare op til 50.100 kr. på, og en fornuftigt udstyret Techno med stort batteri på 60 kWh kostede 319.990 kr. Med 2024-priserne, som indtil videre gælder til og med 31. marts, bliver den billigere endnu – den falder til 299.990 kr.
Har man købt en Megane E-Tech Electric i kampagneperioden, har man i praksis også betalt 20.000 kr. mere, end en kunde, der går ind hos en forhandler og køber den nu. Der er ingen kompensation til kunder, som har købt Renaults elbil under kampagnen; hos Renault Danmark oplyser man, at kampagnen var et udelukkende dansk initiativ, hvor importøren selv finansierede prisnedsættelserne. De nye og lavere priser er opnået i samarbejde med fabrikken.
Denne gang er der prisfald hele vejen gennem Megane-modelprogrammet, og om man vil have en basismodel med det lille batteri eller den helt store med Iconic-udstyr, så er lavere priser hele vejen rundt. Dog er udgaven med 130 hk og batteriet på 60 kWh røget helt ud af prislisten, så Megane E-Tech Electric har enten 130 hk og batteri på 40 kWh eller 220 hk og batteri på 60 kWh.
Megane med 130 hk/40 kWh kommer kun i Evolution-varianten til 264.990 kr., og den pris lyder rigtig attraktiv, indtil man opdager rækkevidden: Op til 296 kilometer på en opladning. Det er ikke meget. Udstyr som LED-forlygter, 18″ alufælge, automatisk klimaanlæg, regnsensor, varme i rattet og forsæderne, bakkamera, digital instrumentering og infotainment med 9″ touchscreen er standard.
Megane med 220 hk/60 kWh kommer til gengæld i tre udstyrsvarianter: Equilibre, Techno og Iconic. Laveste pris står Equilibre for – 279.990 kr.
Equilibre har omtrent samme udstyr som Evolution, men den har også større lydanlæg med flere højttalere, trådløs smartphoneopladning, flere USB-ladestik og midterkonsol foran med armlæn.
Med elmotoren med 220 hk og batteriet på 60 kWh har Megane E-Tech Electric en rækkevidde, der ligger på niveau eller lidt over de fleste af konkurrenterne: op til 442 kilometer på en opladning. Den nye Peugeot E-308 til 299.990 kr. har en elmotor med 156 hk og en rækkevidde op til 413 kilometer, men Peugeot er mere rundhåndet med standardudstyret.
For at nå E-308-niveau skal man med Megane op på Techno- eller Iconic-udstyrsniveau. Det er på de to niveauer, adaptiv fartpilot dukker op. Det er disse to varianter, der er faldet yderligere 20.000 kr. i 2024 i forhold til kampagnepriserne for november-december 2023; de koster nu 299.990 kr. (Techno) og 319.990 kr. (Iconic).
LÆS OGSÅ | 400 km rækkevidde i den elektriske Renault 5
Techno-udstyr kommer med 20″ alufælge, adaptive LED-forlygter, infotainment med 12″ touchscreen og Google, Multi Sense-køreindstillinger, aut. nedblændeligt bakspejl, interiørindlæg i Alcantara og sæder med delvist kunstlæder.
Iconic-udstyrsniveauet tilføjer Harman Kardon-lydanlæg, p-assistent, blind vinkel-system, el-justerbare forsæder med massage, interiørindlæg i ægte nuo-træ og læderindtræk.
Techno/Iconic fås med pakkerne Pack Advanced Driving Assist til 5.000 kr. med nødbremse ved bakning og udvidet frontsensor og Pack Advanced Driving Assist Premium (10.000 kr.), som bl.a. indeholder automatisk parkeringssystem 360 graders kamera og kamerabaseret bakspejl.
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.