Peugeot har i den kommende weekend, 25.-26. marts, dansk premiere på sit senest nummer. Den nye 408 er en mellemstor bil, som er meget længere end 3008, men også meget lavere. 408 kan, i mangel på bedre forslag, kaldes en krydsning mellem en hatchback og en crossover. En krydsning krydset med noget andet.
Med sin position i mellemklassen, og dens blandede ophav, står 408 som konkurrent til vidt forskellige bilmodeller. Citroën C5 X, som den er beslægtet med, popper op, men det gør også VW Passat Variant og Peugeots egen 3008.
Der er tre motorvarianter til 408, og mens basismodellen – en 1,2-liters trecylindret benziner med 130 hk og automatgear med 8 trin – er klart billigst, er det sandsynligt, at især den billigste plug-in hybrid med 180 hk bliver mere populær i Danmark. Stærkest og dyrest er 408 som plug-in hybrid med 225 hk.
Måske den gerne må have en lille benzinmotor?
På flere måder er PHEV’erne ved at have mistet rigtig meget styrke i Danmark. De delvist elektriske biler sælger ikke længere så godt, og priserne på dem er også steget – hos nogle mærker markant, hos andre mærker ret voldsomt.
Hvis man ikke vil betale for en dyr PHEV, og elbilen stadig er noget, man vil have engang i fremtiden, kan en benzinbil være oplagt. I 408 betyder det, som sagt, en lille benzinmotor med “kun” 130 hk, som giver en besparelse i forhold til billigste PHEV på 50.000 kr. – dog kun en besparelse på 20.000 kr., når udstyr regnes med.
408 1,2 med 130 hk er 303 kilo lettere end 408 1,6 Hybrid med 180 hk, så man sparer ikke kun penge, men også kilo. 408 1,2 fås som Allure-model til 394.990 kr. og som Allure Pack-model til 424.990 kr.
Allure har med sig i pakken LED-lygter, 17″ alufælge, regnsensor, bakkamera, p-sensorer bagtil, infotainment med 10″ touchscreen, navigation, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og 10″ digital instrumentering.
Allure Pack har derudover 19″ alufælge, sportssæder, p-sensorer fortil, adaptiv fartpilot og nøglefri betjening.
Topmodel tæt på 500.000 kr.
Det er endnu nemmere at overskue 408-modellerne med PHEV-drivlinje. 408 plug-in hybrid med systemydelse på 180 hk til 444.990 kr. kommer med Allure Pack-udstyr (samme udstyr som 1,2 Allure Pack) – og 408 plug-in hybrid kommer som GT til 494.990 kr.
Men en pris på næsten 500.000 kr. skal 408 GT stå skarpt med skudsikkert standardudstyr. Det gør den kun delvist. Den har alle udstyrsdetaljerne fra Allure Pack-udgaverne, og el-betjent bagklap, matrix-LED-forlygter og digital instrumentering med 3D-effekt er også standard.
Elektriske justerbare forsæder og varme i bagsædet findes til gengæld ikke, og der skal betales ekstra for opladning med 7,4 kW i stedet for kun 3,7 kW, og det samme gælder alarm, varme i forruden, 360 graders kamera, trådløs smartphoneopladning, Focal-lydanlæg, nattesyn (night vision) og udvidet førerassistance med hastighedsanbefaling.
Hvis en 408 GT Hybrid udstyres med alt fra ekstraudstyrslisten, inklusive soltag, metallak og 20″ alufælge, ender prisen kun få kroner fra 650.000 kr.
Brugte plug-in hybrider fra Peugeot til salg på Bilbasen
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.