Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det går meget stærkt hos Polestar, den svenske elbilsproducent. For kun et par uger siden offentliggjorde svenskerne første billede af konkurrenten til Tesla Model Y, Polestar 3, og nyheden blev hurtigt fulgt op af endnu en nyhed: En crossover-coupé med navnet Polestar 4 er også på vej.
LÆS OGSÅ | Polestar 3 afsløret – crossover kører 600 km på en opladning
Og så den nyeste nyhed. Efter Polestar-modeller med navnene 1, 2, 3 og 4 kommer nummer 5. Den naturlige rækkefølge, og med det højeste tal følger også den største bil – og den stærkeste.
Polestar 5 bliver en stor firedørs coupé, stærkt inspireret af konceptbilen Precept fra 2020.
Polestar 5 er sat til at gå i produktion i 2024, og mens det lige nu kan ligne en fjern fremtid, så er der allerede informationer om teknik og teknologier i bilen.
Den store Polestar står på en ny platform med 800 volt-teknologi, og karrosseriet bliver gjort så let som muligt ved hjælp af aluminium. Med 800 volt, som findes i et fåtal af bilmodeller (bl.a. Audi E-Tron GT og Kia EV6), kan ladehastigheden sættes op.
LÆS OGSÅ | Test: Tak for dansen, Polestar 1
To eller flere elektriske motorer er et must, når vi snakker elbiler med rigtig mange hestekræfter. Og Polestar 5 får rigtig, rigtig mange kræfter. Polestar sætter forventningerne højt: 884 hk og 900 Nm. Ydelsen kommer fra en el-motor ved baghjulene med “overlegen” styrke og en el-motor foran med, sandsynligvis, noget lavere ydelse.
Hvor meget rækkevidde man skal regne med, har Polestar til gengæld endnu intet at sige om. Men der er også tid til at regne på det, når produktionen tidligst begynder om halvandet år.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.