Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Tekst: Simon Hallenslev / Video: Anders Berner / d. 4. august 2019
Det er ikke længe siden, at en Taycan – i fuld camouflage – tog rekorden for fuldelektriske personbiler med fire døre på Nürburgring med en tid på syv minutter og 42 sekunder.
Her lignede den til forveksling en Panamera, som i Turbo-versionen tog turen om Nürburgring fire sekunder hurtigere end Taycan. Nu er det dog tid til at løfte sløret for at se, om det ’bare’ er en fuldelektrisk Panamera, eller om det er en elbil i en liga for sig.
LÆS OGSÅ | Luksus-elbil: Test, specifikationer og danske priser på Audi e-tron
Taycan har i den grad ladet sig vente på sig. Fire år, for at være helt præcis. I 2015 blev Porsches planer om en elektrisk bil teaset, da de offentliggjorde computeranimerede billeder af en konceptbil, som de kaldte for ”Mission E”.
Siden offentliggørelsen af planerne om den elektriske Mission E, har Porsche været så dygtige som Apple til at holde projektet fuldstændig hemmeligt for offentligheden. Det er først inden for de sidste par måneder, der er dukket billeder op på internettet af Porsche Taycan i camouflage.
Før verdenspremieren – som vi har video lige herunder – er Taycan dog ikke sluppet for en ordentlig omgang tørre tæsk. De punktlige tyskere har udført hvad man bedst kan betegne som automobil-tortur.
Man skulle næsten mene, at et par omgange omkring Nürburgring var tæsk nok. Men Porsche har også haft Taycan med på højhastighedsbanen Nardó i Italien. Her kørte Taycan 3.425 kilometer… På 24 timer!
De eneste pauser var for at skifte kører eller oplade batteriet. I dagtimerne kørte Taycan i gennemsnit mellem 195 og 215 km/t i 42 stegende italienske varmegrader.
Da den var færdig med udholdenhedsturen, tog Porsche 26 accelerationer fra 0 til 200 km/t i streg. Her var forskellen mellem den langsomste og den hurtigste acceleration under ét sekund.
Nu er den altså præsenteret – langt om længe. Kort fortalt er Taycan bygget i aluminium, har træk på begge aksler – for og bag, og 671 hk i topudgaven, som spøjst nok hedder Taycan Turbo S, selvom der ikke er skyggen af turbo på bilen.
Taycan ser lille ud, når man står ved siden af den, men faktisk er den næsten lige så lang som en Porsche Panamera: 496 cm. Den er også bred som bare fanden: 196 cm, så ve den, der forsøger at møffe Porschen ind på en dansk p-plads i størrelse medium.
Til gengæld rager den ikke så højt i vejret: 138 cm. Det gør Porsche Taycan fire cm lavere end Panamera-modellen, dog uden at gå på kompromis i kabinen. Her rummer Taycan komfortabelt fire voksne mennesker, og pladsen er meget sammenlignelig med Panamera.
LÆS OGSÅ | Dyr top-placering til Danmark: Her koster det mest at lade din elbil op
Basismodellen, hvis man da kan bruge det ord om en bil til over en million kroner, koster 1,7 mio. kroner. Til den pris får du lidt færre heste end i topmodellen, som står i 2,2 mio. kroner i runde tal. Dét er priser, som Bilbasens Anders Berner ikke helt forstår.
– Hold op den er dyr, den Porsche. Den er lavet af aluminium – for god sake. Ikke engang kulfiber. Alt er presset alu, støbt alu, ekstruderet alu, siger han.
– Efter min overbevisning er prisen fastsat efter efterspørgslen og det faktum at den ikke må tage salg fra de dyre Porscher, afslutter Anders Berner.
På et senere tidspunkt følger en lidt billigere model, som formentlig lander på omkring 1,3 million kroner.
Hestekræfter: 761
0 til 100 km/t: 2,8 sekunder
0 til 200 km/t: 9,8 sekunder
Batteri: 93,4 kWh
Rækkevidde WLTP: 450 kilometer
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.