Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Den elektriske Toyota BZ4X kom uheldigt fra start, men ændringer af blandt andet software skulle fikse nogle af problemerne. Et prisfald gør heller ikke skade.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Toyota landede i et stormvejr med sin elbil BZ4X, da den sidste år kom ud til test hos europæiske journalister. Her på Bilbasen oplevede vi både ved almindelig test og ved en decideret forbrugstest et alarmerende højt strømforbrug, som vil resultere i en rækkevidde langt under de WLTP-baserede 513 kilometer (gælder basisudgaven Essential).
Toyota har i store træk holdt sig fra at kommunikere omkring problematikken med BZ4X, men japanerne har arbejdet ihærdigt på opdateringer af software og batteristyring, som blandt andet skulle åbne op for forbedret rækkevidde og mindre tab af rækkevidde ved brug af klimaanlægget.
Bilbasen får i efteråret en opdateret BZ4X til test, hvor vi vil holde skarpt øje med forbruget, men allerede kun kan vi glæde os over, at elbilen fra Toyota er faldet i pris.
Et prisfald på en elbil i klasse med den dominerende Tesla Model Y er ingen dum idé, og ved at skære 20.000 kr. af alle udgaver af BZ4X kommer Toyotas elbil i basisudgaven prismæssigt under den billigste Model Y, som koster 382.490 kr.
BZ4X-basismodellen Essential (forhjulstræk, 204 hk) er faldet fra 397.990 kr. til 377.990 kr. Den har 18″ alufælge, tagræling, 8″ infotainmentskærm, navigation, varme i forsæder og rat, bakkamera, adaptiv fartpilot og nøglefri betjening.
BZ4X Active er midterste variant, og den er faldet fra 419.990 kr. til 399.990 kr. Her er matrix-LED-forlygter, el-betjent bagklap, 12,3″ infotainmentskærm, el-justerbart førersæde, 360 graders kamera, trådløs mobilopladning og varme i forruden standard.
Bedste udstyrede og dyreste BZ4X i udgaven med forhjulstræk er Executive-modellen, som er faldet fra 459.990 kr. til 439.990 kr. Den er fuldt loaded med 20″ fælge, metallak, panoramaglastag, indtræk i kunstlæder, JBL-lydanlæg, varme i bagsædet og ventilerede forsæder.
Firehjulstræk – ved hjælp af en ekstra elmotor ved bagakslen til en samlet effekt på 218 hk – koster 5.000 kr. mere og er en mulighed til udgaverne Active og Executive.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.